Buddyschool : Kontekstuaalisen suunnittelumenetelmän hyödyntäminen yhteisöllisen projektin luomisessa.
Leino, Emilia (2018)
Leino, Emilia
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512574
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pohjautuu Maahanmuuttajanuorten Helsinki -hankkeelle tehtyyn projektiin. Hanke itsessään perustuu viidestä eri pilotista, joista jokainen omalla tavallaan keskittyy niin maahanmuuttajataustaisten kuin myös kantasuomalaisten oppilaiden opintojen edistämiseen, työelämään perehdyttämiseen ja kouluviihtyvyyteen. Tämä projekti paneutuu viimeisenä mainittuun eli kouluviihtyvyyteen. Kyseessä on Buddyschool-toiminta, edelliseltä nimeltään Kaverikahvila, joka on käytännössä ryhmätoimintaa, jossa vanhemmat oppilaat opastavat nuorempia oppilaita läksyjen teossa, harjoittavat yhdessäoloa ja sosiaalisia taitoja. Koska kyseessä on projektiluontoinen työ, kerron sen eri työvaiheet asteittain. Projektin tehtävänä oli suunnittella ryhmätoiminnalle uusi nimi ja ulkoasu, luoda toimivat ja yhteenkuuluvat www-sivut ja tehostaa toiminnan markkinointia ja sen näkyvyyttä. Projektin eri työvaiheet toteutettiin kontekstuaalisen suunnittelumenetelmän manuaaliin ja sen ohjeisiin perustuen, jotka ovat IDEO.org nimisen organisaation käsialaa. Päätös edellämainitun menetelmän käytöstä tehtiin jo projektin alkuvaiheessa ja siitä johtuen projektille luontui selkeä kaava ja sitä kautta myös selkeä visio miten se tulisi toteuttaa. Kontekstuaalinen suunnittelumenetelmä omaa kolme eri vaihetta; inspiraatio- ideionti- ja toteutusvaiheen. Käytännössä vaiheet koostuvat haastetteluista ja kontekstin ymmärtämisestä joiden pohjalta ideointi ja tulokset lopulta syntyvät. Tämän jälkeen seuraa toteutusvaihe, jolloin valmiin idean markkinointi ja alullepano tapahtuu. Näitä vaiheita hyödyntäen luotiin Buddyschoolille uusi näyttävä ulkoasu, www-sivut ja markkinointisuunnitelma oheistuotteineen.