Työttömät terveyspalveluissa - Työntekijöiden näkemyksiä työttömien kohtaamisesta asiakkaina
Jalkanen, Kaisa (2018)
Jalkanen, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212111
Tiivistelmä
Työttömyys on Suomessa ajankohtainen yhteiskunnallinen haaste ja sen ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi tehdään monialaista työtä. Tiedetään, että työttömien terveys on heikompi ja sairastavuus suurempi kuin työssäkäyvillä. Työttömät tarvitsevat taloudellisen tuen lisäksi toiminnallista ja terveydellistä tukea sekä kuntoutusta. Tukemalla työttömien terveyttä ylläpidetään työttömien työkykyä ja mahdollisuutta palata työelämään. Tässä opinnäytetyössä työttömyyttä tarkastellaan terveyden edistämisen näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä siitä, miten asiakkaan työttömyys vaikuttaa asiakaskohtaamisiin terveydenhuollossa. Lisäksi selvitettiin miten työttömät soveltuvat terveyshyötyasiakkaiksi sekä millaisia terveyden edistämisen tarpeita työttömillä on työntekijöiden näkemyksen mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ja tietoa työttömien kohtaamiseen terveydenhuollon asiakkaina. Opinnäytetyö toteutettiin organisaatiossa, jossa toimitaan terveyshyötymallin mukaisesti.
Tuloksien mukaan asiakkaan työttömyys itsessään ei vaikuta kohtaamisiin terveydenhuollossa ja työttömyyden vaikutukset terveyteen ovat vaihtelevia. Aineistosta voidaan kuitenkin nostaa esille joitakin erityispiirteitä, joita kohtaamisissa on hyvä huomioida: asiakkaan taloudelliset voimavarat, syrjäytyneisyys ja mielenterveyden tukeminen. Työttömät soveltuvat hyvin terveyshyötyasiakkaiksi, sillä heidänkin joukossa on niitä, joilla on terveysriskejä. Terveyshyötyasiakkaana työtön saa oman asiakasvastaavan, hoitosuunnitelma tehdään asiakaslähtöisesti ja työ on moniammatillista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä siitä, miten asiakkaan työttömyys vaikuttaa asiakaskohtaamisiin terveydenhuollossa. Lisäksi selvitettiin miten työttömät soveltuvat terveyshyötyasiakkaiksi sekä millaisia terveyden edistämisen tarpeita työttömillä on työntekijöiden näkemyksen mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ja tietoa työttömien kohtaamiseen terveydenhuollon asiakkaina. Opinnäytetyö toteutettiin organisaatiossa, jossa toimitaan terveyshyötymallin mukaisesti.
Tuloksien mukaan asiakkaan työttömyys itsessään ei vaikuta kohtaamisiin terveydenhuollossa ja työttömyyden vaikutukset terveyteen ovat vaihtelevia. Aineistosta voidaan kuitenkin nostaa esille joitakin erityispiirteitä, joita kohtaamisissa on hyvä huomioida: asiakkaan taloudelliset voimavarat, syrjäytyneisyys ja mielenterveyden tukeminen. Työttömät soveltuvat hyvin terveyshyötyasiakkaiksi, sillä heidänkin joukossa on niitä, joilla on terveysriskejä. Terveyshyötyasiakkaana työtön saa oman asiakasvastaavan, hoitosuunnitelma tehdään asiakaslähtöisesti ja työ on moniammatillista.