Lääkehoidon täydennyskoulutus näytönvastaanottajille : verkkokoulutus Moodleen
Raudasoja, Anu; Ruotsalainen, Varpu (2018)
Raudasoja, Anu
Ruotsalainen, Varpu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412510
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä kehitettiin verkkokoulutus Pirkanmaan sairaanhoitopiirille (PSHP). Työelämätahon tavoite oli opinnäytetyön käyttöönotto useammassa sairaanhoitopiirissä. Toteutus oli kaksiosainen, se koostui toiminnallisesta sekä kirjallisesta osiosta. Kirjallinen osuus luo perusteet tuotokselle tutkittuun lähdemateriaaliin pohjaten. Teoreettisessa viitekehyksessä on näytönvastaanottajien tietämyksen yhtenäistäminen. Näytönantajalta vaadittavien tietotaitojen ja osaamisvaatimusten perusteet lääkeluvan saamiseksi ja arviointi- sekä läpäisykriteerit tiivistettynä kokonaisuudeksi. Työn tarkoituksena on vahvistaa lääkeosaamisen varmentamisen luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä.
Kehitetty täydennyskoulutus avaa perusteet ydinasioista, joita havainnoida näytönantajan suorituksessa kussakin näyttöosiossa. Arviointiperusteet määrittävät kriteerit hyväksytylle/hylätylle suoritukselle, lääkeluvan myöntämiseen tai eväämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli potilasturvallisuuden parantaminen tarkentamalla näytönvastaanottajien tietoutta lääkehoidossa huomioitavista asioista. Turvallinen lääkehoito on näyttöön perustuvaa, tutkittuun tietoon pohjaavaa toimintaa. Se on keskeinen osa potilasturvaa. Näytönantajan pitää hallita perusteet suoritteiden taustalla, sekä osoittaa toimintansa pohjaavan tutkittuun tietoon. Teknisesti puhdas suoritus ei riitä hyväksyttyyn suoritukseen.
Valmiin tuotoksen tarkoitus oli olla kiinnostava, informatiivinen ja selkeä täydennyskoulutus verkko-oppimisympäristö Moodleen. Ulkoasua ja rakennetta kehitettäessä lähtökohtana oli selkeys, kiinnostavuus ja ajankäyttö. Tavoitteena on saada täydennyskoulutukselle mahdollisimman laaja käyttöaste. Koska osio on laaja, verkkosisältö on ositettu. Kokonaisuutta ei tarvitse suorittaa kerralla, vaan käytettävissä olevan ajan puitteissa aihealueittain.
Opinnäytetyön yksi tarkoitus oli luoda pohja lääkeosaamisen varmentamiseen, jota pystytään soveltamaan kokonaisuuden muihin osa-alueisiin. Jatkotutkimus verkkokoulutuksen käyttöasteesta olisi paitsi hyödyllinen, myös kiinnostava.
Kehitetty täydennyskoulutus avaa perusteet ydinasioista, joita havainnoida näytönantajan suorituksessa kussakin näyttöosiossa. Arviointiperusteet määrittävät kriteerit hyväksytylle/hylätylle suoritukselle, lääkeluvan myöntämiseen tai eväämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli potilasturvallisuuden parantaminen tarkentamalla näytönvastaanottajien tietoutta lääkehoidossa huomioitavista asioista. Turvallinen lääkehoito on näyttöön perustuvaa, tutkittuun tietoon pohjaavaa toimintaa. Se on keskeinen osa potilasturvaa. Näytönantajan pitää hallita perusteet suoritteiden taustalla, sekä osoittaa toimintansa pohjaavan tutkittuun tietoon. Teknisesti puhdas suoritus ei riitä hyväksyttyyn suoritukseen.
Valmiin tuotoksen tarkoitus oli olla kiinnostava, informatiivinen ja selkeä täydennyskoulutus verkko-oppimisympäristö Moodleen. Ulkoasua ja rakennetta kehitettäessä lähtökohtana oli selkeys, kiinnostavuus ja ajankäyttö. Tavoitteena on saada täydennyskoulutukselle mahdollisimman laaja käyttöaste. Koska osio on laaja, verkkosisältö on ositettu. Kokonaisuutta ei tarvitse suorittaa kerralla, vaan käytettävissä olevan ajan puitteissa aihealueittain.
Opinnäytetyön yksi tarkoitus oli luoda pohja lääkeosaamisen varmentamiseen, jota pystytään soveltamaan kokonaisuuden muihin osa-alueisiin. Jatkotutkimus verkkokoulutuksen käyttöasteesta olisi paitsi hyödyllinen, myös kiinnostava.