Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koululaisten iltapäivätoiminnan saavutettavuuden parantaminen : Palveluun ohjauksen kehittäminen valmistavan opetuksen oppilaiden näkökulmasta

Fjällström, Emmi (2018)

 
Avaa tiedosto
Fjallstrom_ Emmi-Elina.pdf (3.413Mt)
Lataukset: 


Fjällström, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412304
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kokoaa ja yhdistää tietoa iltapäivätoiminnan palvelun saavutettavuuden kehittämiseksi Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (kasko). Aineisto koostuu iltapäivätoiminnan palveluun ohjausta tekeville suunnatusta kyselystä, jonka tuloksia reflektoidaan kaskon maahanmuuton kehittämissuunnitelman sekä iltapäivätoiminnan palvelumuotoiluprosessien löydöksien kanssa.

Kyselyyn vastanneet (N=65) olivat kiinnostuneita ohjauksesta. Heistä 37 % koki, että ohjaaminen kuuluu omalle ammattiryhmälle, mutta samalla 26 % vastaajista ilmaisi, ettei tiedä ohjauksen käytännöistä.

Iltapäivätoiminnan palveluun ohjataan monessa paikassa. Sopiva ajoitus palveluun ohjaukselle on viimeistään kouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Iltapäivätoiminnan palveluun ohjauksen haasteita on, ettei palvelu usein ole asiakkaalle ennestään tuttu, ohjausmateriaalin ja mallin puute sekä yhteisen kielen löytäminen. Valmistavan opetukseen ilmoittautuu lapsia ympäri vuoden, jolloin haasteena on myös palvelun hakuaika ja palvelun saatavuus hakuajan jälkeen.

Opinnäytetyö esittää palveluun ohjaukseen mallia, jonka avulla ohjausta on helppo tehdä, vaikka palvelu ei olisi ohjaajalle ja asiakkaalle ennestään tuttu. Valmistavaan opetukseen ilmoittautuvan lapsen perhettä tukee monikielisten materiaalien sekä tulkin käyttö ja henkilökohtainen ohjaus. Yksilöllinen ohjaus vie aikaa, joten tieto palvelusta ja ohjausvälineistä tulee olla helposti saatavilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste