Koululaisten iltapäivätoiminnan saavutettavuuden parantaminen : Palveluun ohjauksen kehittäminen valmistavan opetuksen oppilaiden näkökulmasta
Fjällström, Emmi (2018)
Fjällström, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412304
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kokoaa ja yhdistää tietoa iltapäivätoiminnan palvelun saavutettavuuden kehittämiseksi Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (kasko). Aineisto koostuu iltapäivätoiminnan palveluun ohjausta tekeville suunnatusta kyselystä, jonka tuloksia reflektoidaan kaskon maahanmuuton kehittämissuunnitelman sekä iltapäivätoiminnan palvelumuotoiluprosessien löydöksien kanssa.
Kyselyyn vastanneet (N=65) olivat kiinnostuneita ohjauksesta. Heistä 37 % koki, että ohjaaminen kuuluu omalle ammattiryhmälle, mutta samalla 26 % vastaajista ilmaisi, ettei tiedä ohjauksen käytännöistä.
Iltapäivätoiminnan palveluun ohjataan monessa paikassa. Sopiva ajoitus palveluun ohjaukselle on viimeistään kouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Iltapäivätoiminnan palveluun ohjauksen haasteita on, ettei palvelu usein ole asiakkaalle ennestään tuttu, ohjausmateriaalin ja mallin puute sekä yhteisen kielen löytäminen. Valmistavan opetukseen ilmoittautuu lapsia ympäri vuoden, jolloin haasteena on myös palvelun hakuaika ja palvelun saatavuus hakuajan jälkeen.
Opinnäytetyö esittää palveluun ohjaukseen mallia, jonka avulla ohjausta on helppo tehdä, vaikka palvelu ei olisi ohjaajalle ja asiakkaalle ennestään tuttu. Valmistavaan opetukseen ilmoittautuvan lapsen perhettä tukee monikielisten materiaalien sekä tulkin käyttö ja henkilökohtainen ohjaus. Yksilöllinen ohjaus vie aikaa, joten tieto palvelusta ja ohjausvälineistä tulee olla helposti saatavilla.
Kyselyyn vastanneet (N=65) olivat kiinnostuneita ohjauksesta. Heistä 37 % koki, että ohjaaminen kuuluu omalle ammattiryhmälle, mutta samalla 26 % vastaajista ilmaisi, ettei tiedä ohjauksen käytännöistä.
Iltapäivätoiminnan palveluun ohjataan monessa paikassa. Sopiva ajoitus palveluun ohjaukselle on viimeistään kouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Iltapäivätoiminnan palveluun ohjauksen haasteita on, ettei palvelu usein ole asiakkaalle ennestään tuttu, ohjausmateriaalin ja mallin puute sekä yhteisen kielen löytäminen. Valmistavan opetukseen ilmoittautuu lapsia ympäri vuoden, jolloin haasteena on myös palvelun hakuaika ja palvelun saatavuus hakuajan jälkeen.
Opinnäytetyö esittää palveluun ohjaukseen mallia, jonka avulla ohjausta on helppo tehdä, vaikka palvelu ei olisi ohjaajalle ja asiakkaalle ennestään tuttu. Valmistavaan opetukseen ilmoittautuvan lapsen perhettä tukee monikielisten materiaalien sekä tulkin käyttö ja henkilökohtainen ohjaus. Yksilöllinen ohjaus vie aikaa, joten tieto palvelusta ja ohjausvälineistä tulee olla helposti saatavilla.