Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Chicagon matkailullinen imago suomalaisten näkökulmasta
Riittinen, Kaisa (2010)
Riittinen, Kaisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Chicagon matkailullinen imago suomalaisten näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälainen imago Chicagolla on matkakohteena suomalaisten näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan tietoa siitä, minkälaiset asiat vaikuttavat Chicagon matkailulliseen imagoon suomalaisten näkökulmasta. Chicagon matkailullisen imagon selvittäminen perustui Yhdysvaltojen yleisen imagon selvittämiselle, ja sieltä esiin nouseville eroille.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina suomalaisten joukosta harkinnanvaraisesti valituille kahdeksalle henkilölle. Lisäaineistona tutkimuksessa käytettiin suomalaisten matkakertomuksia sekä Chicagon matkailuun liittyviä lehtiartikkeleita ja Internet-sivustoja. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisten Yhdysvaltoihin ja Chicagoon liittyvät ennakkokäsitykset olivat syntyneet pääosin tv-sarjoista, elokuvista ja kirjoista. Yhdysvaltoja pidettiin yleisesti suurena, monipuolisena ja kiehtovana matkailumaana. Lisäksi haastatteluissa nousi esille useita eri Yhdysvaltojen sisäisiä attraktioita, joita pidettiin vetovoimaisina erinäisistä syistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisten Chicagosta muodostamat ennakkokäsitykset olivat huomattavasti epämääräisempiä ja osittain negatiivisempia kuin Yhdysvaltoihin yleisesti liittyvät mielikuvat. Chicagoon liittyvistä mielikuvista haastatteluissa nousivat esille muun muassa gansterit, rikollisuus ja teurastamot. Toisaalta myös kaupungin suuruus ja sijainti järven rannalla mainittiin useissa haastatteluissa. Sen sijaan Chicagossa käyneiden suomalaisten mielikuvat ja kokemukset Chicagosta olivat erittäin positiivisia. Usein esille nousseita vetovoimatekijöitä olivat muun muassa kaupungin kauneus, siisteys, arkkitehtuuri ja tekemisen paljous.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Chicago on suomalaisille vielä melko tuntematon, joskin potentiaalinen matkakohde. Chicago näyttää kuitenkin edelleen jäävän usein Yhdysvaltojen paremmin tunnettujen kohteiden varjoon.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina suomalaisten joukosta harkinnanvaraisesti valituille kahdeksalle henkilölle. Lisäaineistona tutkimuksessa käytettiin suomalaisten matkakertomuksia sekä Chicagon matkailuun liittyviä lehtiartikkeleita ja Internet-sivustoja. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisten Yhdysvaltoihin ja Chicagoon liittyvät ennakkokäsitykset olivat syntyneet pääosin tv-sarjoista, elokuvista ja kirjoista. Yhdysvaltoja pidettiin yleisesti suurena, monipuolisena ja kiehtovana matkailumaana. Lisäksi haastatteluissa nousi esille useita eri Yhdysvaltojen sisäisiä attraktioita, joita pidettiin vetovoimaisina erinäisistä syistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisten Chicagosta muodostamat ennakkokäsitykset olivat huomattavasti epämääräisempiä ja osittain negatiivisempia kuin Yhdysvaltoihin yleisesti liittyvät mielikuvat. Chicagoon liittyvistä mielikuvista haastatteluissa nousivat esille muun muassa gansterit, rikollisuus ja teurastamot. Toisaalta myös kaupungin suuruus ja sijainti järven rannalla mainittiin useissa haastatteluissa. Sen sijaan Chicagossa käyneiden suomalaisten mielikuvat ja kokemukset Chicagosta olivat erittäin positiivisia. Usein esille nousseita vetovoimatekijöitä olivat muun muassa kaupungin kauneus, siisteys, arkkitehtuuri ja tekemisen paljous.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Chicago on suomalaisille vielä melko tuntematon, joskin potentiaalinen matkakohde. Chicago näyttää kuitenkin edelleen jäävän usein Yhdysvaltojen paremmin tunnettujen kohteiden varjoon.