Autokorjaamoiden digitalisaatio : Riippumattomien autokorjaamoiden kouluttaminen
Nieminen, Juha-Matti (2018)
Nieminen, Juha-Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612829
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten riippumattomien autokorjaamoiden valmiuksia ja halukkuutta digitaaliseen koulutukseen. Lisäksi haluttiin tutkia millaiset digitaaliset oppimismenetelmät ylipäätään parhaiten palvelevat korjaamoiden koulutusta. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös koulutustarpeen sisältöjä sekä korjaamoiden osaamista digitaalisessa ekosysteemissä. Digitalisaatio on aikakautemme suurin muutosvoima, joka haastaa yrityksiä toimialasta riippumatta. Murrokset tekniikassa, asiakaskäyttäytymisessä ja markkinoissa luovat tarpeen uudistaa yritysten liiketoimintaa. Digitalisaation johtaminen vaatii myös johtajilta ennakkoluulotonta ja rohkeaa otetta. Autokorjaamot ovat suuressa muutoksessa tässä digitaalisessa vallankumouksessa.
Tutkimustulosten perusteella voitiin määritellä autoalan koulutuksenjärjestäjän johtamisen suuntaviivat sekä kehittää autoalan koulutusta yleensä. Tutkimuksen toimeksiantajana olivat Suomen Työkalu Oy sekä Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu. Toimeksiantajat käyttävät tutkimustietoa johtamisen ja päätöksenteon tukena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kyselytutkimus, joka jaettiin Suomen Työkalu Oy:n toimesta 3900:lle autoalan työntekijälle ympäri Suomen. Tutkimusanalyysiin mukaan otettiin 100 kyselytutkimukseen vastaajaa.
Tutkimuksen mukaan autoalalla kouluttamista ja koulutustarvetta riittää. Koulutuksiin osallistutaan tutkimuksen perusteella melko vähän, vaikka kehityksessä pysyminen vaatisi autokorjaamoiden työntekijöiltä nykyistä enemmän kouluttautumista. Kustannukset ja ajanpuute ovat merkittävimmät esteet koulutuksiin osallistumiselle. Tutkimuksen mukaan korjaamoilla löytyy halukkuutta uudenlaisiin koulutusmuotoihin. Autokorjaamot ovat valmiita sijoittamaan digitaalisiin välineisiin, osalla on jo tarvittavaa välineistöä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että koulutuksen järjestäjien on enenevissä määrin lisättävä verkossa tapahtuvaa oppimista. Korjaamoiden tahtotila huomioiden on mietittävä uusia tapoja kouluttaa. Tulevaisuudessa korostuu yhtenäisten laitehankintojen ja koulutustapojen luominen autokorjaamoiden kouluttamisen osalta.
Tutkimustulosten perusteella voitiin määritellä autoalan koulutuksenjärjestäjän johtamisen suuntaviivat sekä kehittää autoalan koulutusta yleensä. Tutkimuksen toimeksiantajana olivat Suomen Työkalu Oy sekä Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu. Toimeksiantajat käyttävät tutkimustietoa johtamisen ja päätöksenteon tukena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kyselytutkimus, joka jaettiin Suomen Työkalu Oy:n toimesta 3900:lle autoalan työntekijälle ympäri Suomen. Tutkimusanalyysiin mukaan otettiin 100 kyselytutkimukseen vastaajaa.
Tutkimuksen mukaan autoalalla kouluttamista ja koulutustarvetta riittää. Koulutuksiin osallistutaan tutkimuksen perusteella melko vähän, vaikka kehityksessä pysyminen vaatisi autokorjaamoiden työntekijöiltä nykyistä enemmän kouluttautumista. Kustannukset ja ajanpuute ovat merkittävimmät esteet koulutuksiin osallistumiselle. Tutkimuksen mukaan korjaamoilla löytyy halukkuutta uudenlaisiin koulutusmuotoihin. Autokorjaamot ovat valmiita sijoittamaan digitaalisiin välineisiin, osalla on jo tarvittavaa välineistöä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että koulutuksen järjestäjien on enenevissä määrin lisättävä verkossa tapahtuvaa oppimista. Korjaamoiden tahtotila huomioiden on mietittävä uusia tapoja kouluttaa. Tulevaisuudessa korostuu yhtenäisten laitehankintojen ja koulutustapojen luominen autokorjaamoiden kouluttamisen osalta.