Luonto-Liiton kiertotalous-kouluvierailuhankkeen vaikutusten arviointi
Hämäläinen, Emilia (2018)
Hämäläinen, Emilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612856
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia Luonto-Liiton keväällä 2018 järjestämällä kiertotalous-kouluvierailuhankkeella oli hankkeen oppitunneille osallistuneisiin yläasteikäisiin nuoriin. Hankkeen tavoitteina oli mm. viedä tietoutta kiertotaloudesta yläkouluihin sekä herättää nuorissa ajatuksia omista vaikuttamismahdollisuuksistaan.
Työ toteutettiin kahdella kyselyllä, jotka lähetettiin tutkimukseen osallistuville ryhmille, ensimmäinen ennen vierailutuntia ja toinen sen jälkeen. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä nuoret tietävät ennestään kiertotaloudesta sekä millaisena he näkevät omat vaikuttamismahdollisuutensa. Toisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä nuoret olivat oppineet vierailutunnilla kiertotaloudesta sekä saivatko he oppitunnista uusia ajatuksia omien kulutustottumustensa muuttamiseksi.
Hanke oli kokonaisuudessaan onnistunut, suurin osa sille asetetuista tavoitteista toteutui. Nuorista yli 80 % kertoi oppineensa joko paljon tai jonkin verran kiertotaloudesta vierailutunnin aikana. He myös kokivat tärkeäksi sen, että kiertotaloutta opittaisiin hyödyntämään ihmisten arjessa. Suurin osa vastanneista kertoi myös saaneensa ainakin jonkin verran vinkkejä siihen, miten he itse voivat hyödyntää kiertotaloutta omassa elämässään. Suurin osa kertoi lisäksi aikovansa ainakin mahdollisesti hyödyntää oppimaansa myös jatkossa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että nuoret ovat hyvin tietoisia omien valintojensa merkityksestä. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että pienilläkin valinnoilla voi olla merkitystä luonnonvarojen riittävyyden kannalta. Lisäksi kaksi kolmannesta vastanneista koki, että he voisivat muuttaa ainakin joitain kulutustottumuksiaan.
Työ toteutettiin kahdella kyselyllä, jotka lähetettiin tutkimukseen osallistuville ryhmille, ensimmäinen ennen vierailutuntia ja toinen sen jälkeen. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä nuoret tietävät ennestään kiertotaloudesta sekä millaisena he näkevät omat vaikuttamismahdollisuutensa. Toisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä nuoret olivat oppineet vierailutunnilla kiertotaloudesta sekä saivatko he oppitunnista uusia ajatuksia omien kulutustottumustensa muuttamiseksi.
Hanke oli kokonaisuudessaan onnistunut, suurin osa sille asetetuista tavoitteista toteutui. Nuorista yli 80 % kertoi oppineensa joko paljon tai jonkin verran kiertotaloudesta vierailutunnin aikana. He myös kokivat tärkeäksi sen, että kiertotaloutta opittaisiin hyödyntämään ihmisten arjessa. Suurin osa vastanneista kertoi myös saaneensa ainakin jonkin verran vinkkejä siihen, miten he itse voivat hyödyntää kiertotaloutta omassa elämässään. Suurin osa kertoi lisäksi aikovansa ainakin mahdollisesti hyödyntää oppimaansa myös jatkossa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että nuoret ovat hyvin tietoisia omien valintojensa merkityksestä. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että pienilläkin valinnoilla voi olla merkitystä luonnonvarojen riittävyyden kannalta. Lisäksi kaksi kolmannesta vastanneista koki, että he voisivat muuttaa ainakin joitain kulutustottumuksiaan.