Sateenkaarisensitiivisyys varhaiskasvatussuunnitelman uudistuneiden perusteiden valossa — sateenkaariperheiden kokemuksia
Hietaniemi, Suvi (2018)
Hietaniemi, Suvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sateenkaarisensitiivisyyden toteutumista varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kartoittaa kuinka yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja sukupuolisensitiivisyys toteutuvat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden velvoittamana päiväkodin arjessa. Työn tilaajana toimi Sinuiksi neuvonta- ja tukipalvelu.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena ja kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Kysely koostui 24 kysymyksestä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat varhaiskasvatuksen piirissä olevat sateenkaariperheet ympäri Suomea. Kyselyyn saatiin yhteensä 75 vastausta sateenkaariperheiltä. Aineiston analysointiin käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä analysointitapoja. Määrällinen aineisto avattiin numeraalisin tavoin ja sitä pyritään havainnollistamaan kuvioiden avulla. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tuloksien mukaan perheiden kohtaaminen on pääasiassa hyväntahtoista ja kunnioittavaa. Yhdenvertaisuus ei kuitenkaan ulotu kaikkialle päiväkodin toiminnassa. Perinteiset sukupuoliroolit ja sukupuolittuneet käyttäytymismallit ovat osa arkea. Kasvattajien omien arvojen ja näkemysten koetaan vaikuttavan sateenkaarisensitiivisyyden toteutumiseen. Edelleen osa perheistä kokee ulkopuolelta tulevaa oudoksuntaa ja negatiivisuutta omaa perhemuotoaan kohtaan. Voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa on edelleen vähäisesti tietoa yhdenvertaisuudesta ja vallassa olevia vanhoja kasvatuskäsitteitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena ja kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Kysely koostui 24 kysymyksestä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat varhaiskasvatuksen piirissä olevat sateenkaariperheet ympäri Suomea. Kyselyyn saatiin yhteensä 75 vastausta sateenkaariperheiltä. Aineiston analysointiin käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä analysointitapoja. Määrällinen aineisto avattiin numeraalisin tavoin ja sitä pyritään havainnollistamaan kuvioiden avulla. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tuloksien mukaan perheiden kohtaaminen on pääasiassa hyväntahtoista ja kunnioittavaa. Yhdenvertaisuus ei kuitenkaan ulotu kaikkialle päiväkodin toiminnassa. Perinteiset sukupuoliroolit ja sukupuolittuneet käyttäytymismallit ovat osa arkea. Kasvattajien omien arvojen ja näkemysten koetaan vaikuttavan sateenkaarisensitiivisyyden toteutumiseen. Edelleen osa perheistä kokee ulkopuolelta tulevaa oudoksuntaa ja negatiivisuutta omaa perhemuotoaan kohtaan. Voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa on edelleen vähäisesti tietoa yhdenvertaisuudesta ja vallassa olevia vanhoja kasvatuskäsitteitä.