Yhteistyöllä menestykseen: Seudullisen matkailuyhteistyömallin rakentuminen palvelumuotoilun menetelmin
Toivanen, Karita (2018)
Toivanen, Karita
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612979
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli luoda tiiviissä yhteistyössä Hämeenlinnan seudun matkailuyrittäjien kanssa, matkailun uusi yhteistyömalli, tapa toimia. Työn liikkeelle paneva voima oli käytännön ongelma, organisoidun matkailuyhteistyön puuttuminen seudulta. Työn avulla pyrittiin vastaamaan kysymykseen: minkälainen tulevaisuuden yhteistyömalli motivoi yrittäjää (sitoutuminen) ja mitkä ovat sen tärkeimmät tehtävät, tavoitteet ja toimintaperiaatteet.
Kehittämistyö tehtiin kevään 2018 aikana palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Yhteistyötä tarkasteltiin verkostot -käsitteen sekä matkailun yhteistyöorganisaatio DMO:n (Destination Marketing Organization tai Destination Management Organization) tehtävien ja tavoitteiden kautta. Lisäksi työssä tarkasteltiin kuntien roolia palveluiden tuottajana.
Tutkimuskontekstina työn alkuvaiheessa oli matkailuyrittäjät, jotka muodostivat työtä ohjaavan verkostoaihion. Työn edetessä tuli kuitenkin selväksi, että yhteistyötä julkisen tahon kanssa tarvitaan ja sillä tulee olla rooli osana muodostettavaa yhteistyöverkostoa. Tätä päätelmää tuki kerrytetty ymmärrys asian suhteen sekä Hämeenlinnan kaupungin oma tahtotila, kun se helmikuussa 2018 käynnisti matkailuohjelman valmistelutyön. Ohjelmatyön käynnistyminen samanaikaisesti tämän kehittämistyön kanssa suuntasi myös tätä työtä uudelleen ja antoi aivan uusia mahdollisuuksia yhteistyömallin kehittämiseen ja resursointiin.
Tämän kehittämistyön pohjalta voidaan todeta, että organisoitua yhteistyötä tarvitaan, jotta Hämeenlinnan seutu voi kehittyä yhdeksi kiinnostavimmista matkailualueista Suomessa. Yhteistyötä koordinoimaan ja johtamaan tulee seudulle perustaa avoin, ketterä ja kevytrakenteinen matkailuorganisaatio, joka hyödyntää toiminnassaan verkostomaista toimintatapaa. Tässä kehittämistyössä päädyttiin suosittelemaan nk. Public-Privet-People Partnership -mallilla perustettavaa julkisen tahon ja yrityksien muodostamaa yhteisyritystä, jossa lopullisesta päätöksenteosta ja toiminnan ohjauksesta vastaavat omistajat, ja jossa keskeisenä ajatuksena on osallistaa ja sitouttaa toimintaan myös paikalliset asukkaat.
Organisaation tärkeimpinä tehtävinä tulee olla kilpailukyvyn varmistamisen sekä strategisella että operatiivisella tasolla, verkostoituminen ja kansainvälistyminen, alueen matkailullisesta markkinaorientaatiosta vastaaminen sekä palvelujen ostettavuuden varmistaminen. Organisaatio muodostuu toimintaa ohjaavasta johtoryhmästä, käytännön koordinoinnista ja toimeenpanosta vastaavasta Tehotiimistä sekä strategisten kumppaneiden muodostamista Teemaryhmistä ja Projekteista. Toiminnan tavoitteena on olla avoimessa yhteistyössä joustavasti toimiva, kansainvälinen, markkinoita aktiivisesti kehittävä ja tulevaisuuden tarpeista innovoiva mestarijoukkue, joka tunnetaan aidoista ja paikallisista vahvuuksistaan.
Kehittämistyö tehtiin kevään 2018 aikana palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Yhteistyötä tarkasteltiin verkostot -käsitteen sekä matkailun yhteistyöorganisaatio DMO:n (Destination Marketing Organization tai Destination Management Organization) tehtävien ja tavoitteiden kautta. Lisäksi työssä tarkasteltiin kuntien roolia palveluiden tuottajana.
Tutkimuskontekstina työn alkuvaiheessa oli matkailuyrittäjät, jotka muodostivat työtä ohjaavan verkostoaihion. Työn edetessä tuli kuitenkin selväksi, että yhteistyötä julkisen tahon kanssa tarvitaan ja sillä tulee olla rooli osana muodostettavaa yhteistyöverkostoa. Tätä päätelmää tuki kerrytetty ymmärrys asian suhteen sekä Hämeenlinnan kaupungin oma tahtotila, kun se helmikuussa 2018 käynnisti matkailuohjelman valmistelutyön. Ohjelmatyön käynnistyminen samanaikaisesti tämän kehittämistyön kanssa suuntasi myös tätä työtä uudelleen ja antoi aivan uusia mahdollisuuksia yhteistyömallin kehittämiseen ja resursointiin.
Tämän kehittämistyön pohjalta voidaan todeta, että organisoitua yhteistyötä tarvitaan, jotta Hämeenlinnan seutu voi kehittyä yhdeksi kiinnostavimmista matkailualueista Suomessa. Yhteistyötä koordinoimaan ja johtamaan tulee seudulle perustaa avoin, ketterä ja kevytrakenteinen matkailuorganisaatio, joka hyödyntää toiminnassaan verkostomaista toimintatapaa. Tässä kehittämistyössä päädyttiin suosittelemaan nk. Public-Privet-People Partnership -mallilla perustettavaa julkisen tahon ja yrityksien muodostamaa yhteisyritystä, jossa lopullisesta päätöksenteosta ja toiminnan ohjauksesta vastaavat omistajat, ja jossa keskeisenä ajatuksena on osallistaa ja sitouttaa toimintaan myös paikalliset asukkaat.
Organisaation tärkeimpinä tehtävinä tulee olla kilpailukyvyn varmistamisen sekä strategisella että operatiivisella tasolla, verkostoituminen ja kansainvälistyminen, alueen matkailullisesta markkinaorientaatiosta vastaaminen sekä palvelujen ostettavuuden varmistaminen. Organisaatio muodostuu toimintaa ohjaavasta johtoryhmästä, käytännön koordinoinnista ja toimeenpanosta vastaavasta Tehotiimistä sekä strategisten kumppaneiden muodostamista Teemaryhmistä ja Projekteista. Toiminnan tavoitteena on olla avoimessa yhteistyössä joustavasti toimiva, kansainvälinen, markkinoita aktiivisesti kehittävä ja tulevaisuuden tarpeista innovoiva mestarijoukkue, joka tunnetaan aidoista ja paikallisista vahvuuksistaan.