Kampuskahvilan palvelupaketti, asiakaslähtöinen suunnittelu
Rantaharju, Riku (2018)
Rantaharju, Riku
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612952
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda palvelumuotoilun menetelmin toimiva, asiakaslähtöinen palvelupaketti kampuskahvilalle. Asiakaslähtöinen tieto palvelupaketin luomiseen hankittiin kahdella verkkokyselyllä.
Työssä tutkittiin kohderyhmän, eli HAMKin Visamäen kampuksen henkilökunnan ja opiskelijoiden tarpeita ja toiveita Webropol-pohjaisella verkkokyselylomakkeella. Työssä tehtiin myös yrityksille suunnattu verkkokysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa yliopisto- ja ammattikorkeakoulu-kampusten läheisyydessä toimivien opiskelijakahviloiden ja ravintoloiden toimintaa. Molemmat työssä tehdyt verkkokyselyt sisälsivät kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia kysymyksiä. Kyselytutkimuksista saatu tieto toimi kampuskahvilan palvelupakettisuunnitelman tärkeimpänä tietokantana yhdessä tekijän alkuidean kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelupaketti, joka sisältää suunnitel-man kampuskahvilan ydin-, tuki- ja liitännäispalveluista, sekä visualisoinnin ydinpalveluiden kontaktipisteistä, palvelutuokioista ja palvelupoluista. Opinnäytetyö sisältää myös palvelumuotoilun teoriaa ja käsitteitä, tehtyjen verkkokyselyiden tulokset ja verkkokyselyiden tulosten analysoinnin.
Työssä tutkittiin kohderyhmän, eli HAMKin Visamäen kampuksen henkilökunnan ja opiskelijoiden tarpeita ja toiveita Webropol-pohjaisella verkkokyselylomakkeella. Työssä tehtiin myös yrityksille suunnattu verkkokysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa yliopisto- ja ammattikorkeakoulu-kampusten läheisyydessä toimivien opiskelijakahviloiden ja ravintoloiden toimintaa. Molemmat työssä tehdyt verkkokyselyt sisälsivät kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia kysymyksiä. Kyselytutkimuksista saatu tieto toimi kampuskahvilan palvelupakettisuunnitelman tärkeimpänä tietokantana yhdessä tekijän alkuidean kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelupaketti, joka sisältää suunnitel-man kampuskahvilan ydin-, tuki- ja liitännäispalveluista, sekä visualisoinnin ydinpalveluiden kontaktipisteistä, palvelutuokioista ja palvelupoluista. Opinnäytetyö sisältää myös palvelumuotoilun teoriaa ja käsitteitä, tehtyjen verkkokyselyiden tulokset ja verkkokyselyiden tulosten analysoinnin.