Isojen kosketusnäyttöjen käyttäminen : Yrityksen liiketoiminnan kehittäminen teknologian avulla
Koski, Viktor (2018)
Koski, Viktor
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on vuonna 2014 perustettu yritys 4Business Oy. Yritys toimii AV-urakointi, -integraatio sekä AV-laitekaupan markkinoilla. Työn tavoitteena oli selvittää, miten voidaan parantaa yrityksen toimintaa kosketusnäyttöjen teknologian avulla. Viime vuoden aikana 4Business Oy:n asiakkaiden tilauksissa oli muutamia isojen kosketusnäyttöjen tarjouspyyntöjä ja yritys on kiinnostunut ymmärtämään, että kannattaako aktiivisesti kehittää tätä suuntaa.
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin teknologian historiaan, kosketusnäyttöjen tyypeihin, markkinoihin ja tulevaisuuden trendeihin sekä teknologian vahvuuksiin ja heikkouksiin. Yrityksen toimintaa oli tarkasteltu mm. seuraavista näkökulmista: yrityksen rakenne, toiminta-ajatus, kumppanit, tarjoamat palvelut ja asiakkaat. Aineistojen keräämisessä tutkimusmenetelminä käytettiin perinteisiä menetelmiä kuten kirjallisten ja elektronisten materiaalien tutkiminen, prosessien ja toiminnan havainnointi.
Tutkielman tulosten perusteella oli ehdotettu mahdollisia ratkaisuja, joita työn toimeksiantaja voi soveltaa toiminnassaan. Näiden ratkaisujen pätevyyttä ja sovellettavuutta arvioitiin suorittamalla kvantitatiivinen tutkimus. Menetelmäksi oli valittu nettikysely surveymonkey.com -palvelun kautta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että isojen kosketusnäyttöjen käyttämisen laajuus on nykyään vielä alemmalla tasolla kysyntään verrattuna. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että useimmat haastatelluista yritysten edustajista ovat kiinnostuneita tilojen varustamisesta isoilla kosketusnäytöillä.
Työssä harkittiin mahdollisuutta kehittää yrityksen toimintaa kosketusnäytöillä, joiden tuumakoko on 31,5" ja sitä suurempi. Konkreettisena opinnäytetyön tuloksena esitettiin kosketusnäyttöjen katsaus yrityksen jatkotyötä varten. Työssä ehdotetut ratkaisut 4Business Oy:n toiminnan kehittämiseksi ovat välittömästi käyttövalmiita. Sen lisäksi työn tuloksia on mahdollista käyttää pohjana jatkotutkimus- ja kehitystyölle.
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin teknologian historiaan, kosketusnäyttöjen tyypeihin, markkinoihin ja tulevaisuuden trendeihin sekä teknologian vahvuuksiin ja heikkouksiin. Yrityksen toimintaa oli tarkasteltu mm. seuraavista näkökulmista: yrityksen rakenne, toiminta-ajatus, kumppanit, tarjoamat palvelut ja asiakkaat. Aineistojen keräämisessä tutkimusmenetelminä käytettiin perinteisiä menetelmiä kuten kirjallisten ja elektronisten materiaalien tutkiminen, prosessien ja toiminnan havainnointi.
Tutkielman tulosten perusteella oli ehdotettu mahdollisia ratkaisuja, joita työn toimeksiantaja voi soveltaa toiminnassaan. Näiden ratkaisujen pätevyyttä ja sovellettavuutta arvioitiin suorittamalla kvantitatiivinen tutkimus. Menetelmäksi oli valittu nettikysely surveymonkey.com -palvelun kautta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että isojen kosketusnäyttöjen käyttämisen laajuus on nykyään vielä alemmalla tasolla kysyntään verrattuna. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että useimmat haastatelluista yritysten edustajista ovat kiinnostuneita tilojen varustamisesta isoilla kosketusnäytöillä.
Työssä harkittiin mahdollisuutta kehittää yrityksen toimintaa kosketusnäytöillä, joiden tuumakoko on 31,5" ja sitä suurempi. Konkreettisena opinnäytetyön tuloksena esitettiin kosketusnäyttöjen katsaus yrityksen jatkotyötä varten. Työssä ehdotetut ratkaisut 4Business Oy:n toiminnan kehittämiseksi ovat välittömästi käyttövalmiita. Sen lisäksi työn tuloksia on mahdollista käyttää pohjana jatkotutkimus- ja kehitystyölle.