Museoikäisten moottoripyörien liikenneturvallisuus
Lamminpää, Jarmo (2018)
Lamminpää, Jarmo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713007
Tiivistelmä
Moottoripyörien historia ei ole kovin pitkä ja sen syntyyn on vaikuttanut myös polkupyörän keksiminen. Tutkimuksessani selvitän, miten polkupyörän kehitystyötä hyödynnettiin moottoripyörän kehittämisessä alkuvuosina. Varsinainen moottoripyörien kehitys alkoi kuitenkin vasta DDB-moottorista.
Sen kuka moottorin keksi, selvitetään tässä tutkimuksessa. Lisäksi selvitetään se, miten moottoripyörien kehitystyöllä on parannettu moottoripyörien liikenneturvallisuutta.
Tutkimuksessa vertaillaan myös moottoripyöräilyn ja autoilun suosion kasvua. Kasvua voi seurata mm. rekisteröityjen ajoneuvojen määristä, josta käy ilmi, että Suomessa autoilu on se liikennemuoto, joka on hallitseva kulkuneuvo ihmisten liikkumisessa. Tämä on vaikuttanut liikenneinfran kehitykseen ja kunnossapitoon. Selvitään työssäni, miten teiden kunnossapitoa on kehitetty ja mikä on sen nykyinen tila. Liikenneturvallisuutta on pyritty parantamaan myös lain avulla. Pelkästään moottoripyöräilyä koskevia lakiuudistuksia on kirjattu melko vähän. Selvitän tässä tutkimuksessa, mitä ne ovat olleet ja milloin ne ovat asetettu voimaan.
Opinnäytetyön pääasiallinen tarkoitus oli selvittää veteraanipyörien liikenneturvallisuutta. Työkaluina tutkimuksessa käytin Liikenneviraston sekä muiden liikenne-sektorin julkaisemia tilastoja ja onnettomuusraportteja, sekä Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n (VMPK:n) jäsenille tehtyä kyselyä.
Tutkimuksen lopputulos on veteraanimoottoripyörien kannalta ilahduttava. Tilastolliset faktat osoittavat, että veteraanimoottoripyörillä ajetaan vähemmän liikenneonnettomuuksia kuin uudemmilla moottoripyörillä. Veteraanimoottoripyörien harrastajat arvioivat kuitenkin itse, että kaikki moottoripyörät ovat ikään katsomatta yhtä turvallisia. Opinnäytetyön tutkimustyön pohjalta laadin lopuksi kolme moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden kehittämisehdotuksia.
Sen kuka moottorin keksi, selvitetään tässä tutkimuksessa. Lisäksi selvitetään se, miten moottoripyörien kehitystyöllä on parannettu moottoripyörien liikenneturvallisuutta.
Tutkimuksessa vertaillaan myös moottoripyöräilyn ja autoilun suosion kasvua. Kasvua voi seurata mm. rekisteröityjen ajoneuvojen määristä, josta käy ilmi, että Suomessa autoilu on se liikennemuoto, joka on hallitseva kulkuneuvo ihmisten liikkumisessa. Tämä on vaikuttanut liikenneinfran kehitykseen ja kunnossapitoon. Selvitään työssäni, miten teiden kunnossapitoa on kehitetty ja mikä on sen nykyinen tila. Liikenneturvallisuutta on pyritty parantamaan myös lain avulla. Pelkästään moottoripyöräilyä koskevia lakiuudistuksia on kirjattu melko vähän. Selvitän tässä tutkimuksessa, mitä ne ovat olleet ja milloin ne ovat asetettu voimaan.
Opinnäytetyön pääasiallinen tarkoitus oli selvittää veteraanipyörien liikenneturvallisuutta. Työkaluina tutkimuksessa käytin Liikenneviraston sekä muiden liikenne-sektorin julkaisemia tilastoja ja onnettomuusraportteja, sekä Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n (VMPK:n) jäsenille tehtyä kyselyä.
Tutkimuksen lopputulos on veteraanimoottoripyörien kannalta ilahduttava. Tilastolliset faktat osoittavat, että veteraanimoottoripyörillä ajetaan vähemmän liikenneonnettomuuksia kuin uudemmilla moottoripyörillä. Veteraanimoottoripyörien harrastajat arvioivat kuitenkin itse, että kaikki moottoripyörät ovat ikään katsomatta yhtä turvallisia. Opinnäytetyön tutkimustyön pohjalta laadin lopuksi kolme moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden kehittämisehdotuksia.