Piharakentamisen vaikutus kiinteistöhintoihin : - kiinteistönvälittäjien arvonmäärityksiä
Jansson, Inari (2010)
Jansson, Inari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110167
Tiivistelmä
Ulkomailla on julkaistu useita tutkimuksia, jotka osoittavat, että rakennettu piha nostaa kiinteistöhintaa. Suomessa ei ole aiemmin julkaistu pihojen vaikutusta kiinteistöhintoihin käsittelevää tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tätä viheralan yritysten kannalta keskeistä aihetta suomalaisilla asuntomarkkinoilla. Tutkimuksen toimeksiantaja on Viheraluerakentajat ry.
Tutkimuksessa selvitetään, miten rakennettu piha vaikuttaa kiinteistönvälittäjien arvioimaan pientalokiinteistön ja kerrostalohuoneiston hintaan. Lisäksi tutkitaan, mitkä pihan elementit nostavat ja laskevat hintoja tehokkaimmin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kiinteistönvälittäjien käyttämiä pihojen arviointimenetelmiä ja menetelmien kehittämistarvetta.
Tutkimus on suoritettu sähköisenä kyselynä, johon on vastannut 68 kiinteistönvälittäjää pääkaupunkiseudulta ja Oulun, Tampereen ja Turun seuduilta.
Tulosten mukaan piharakentaminen lisää kiinteistön arvoa. Arvonnousu voi olla suurempi kuin rakentamiskustannukset, jos rakentaminen toteutetaan harkitusti ja kohdistetaan kiinteistönvälittäjien nimeämiin painopistealueisiin. Tutkimustulokset antavat perusteita vihersuunnittelun, -rakentamisen ja hoitopalveluiden markkinointiin uudenlaisilla argumenteilla. Viheralan yritysten markkinoita on mahdollista laajentaa uusiin asiakaskohderyhmiin, joita perinteisemmät motiivit, kuten asumisviihtyvyyden lisääminen tai esteettiset arvot eivät ole kannustaneet pihainvestointeihin. Tulokset tarjoavat uuden, perinteisiä markkinointikeinoja täydentävän argumentin myös nykyisille asiakaskohderyhmille.
Tutkimuksessa selvitetään, miten rakennettu piha vaikuttaa kiinteistönvälittäjien arvioimaan pientalokiinteistön ja kerrostalohuoneiston hintaan. Lisäksi tutkitaan, mitkä pihan elementit nostavat ja laskevat hintoja tehokkaimmin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kiinteistönvälittäjien käyttämiä pihojen arviointimenetelmiä ja menetelmien kehittämistarvetta.
Tutkimus on suoritettu sähköisenä kyselynä, johon on vastannut 68 kiinteistönvälittäjää pääkaupunkiseudulta ja Oulun, Tampereen ja Turun seuduilta.
Tulosten mukaan piharakentaminen lisää kiinteistön arvoa. Arvonnousu voi olla suurempi kuin rakentamiskustannukset, jos rakentaminen toteutetaan harkitusti ja kohdistetaan kiinteistönvälittäjien nimeämiin painopistealueisiin. Tutkimustulokset antavat perusteita vihersuunnittelun, -rakentamisen ja hoitopalveluiden markkinointiin uudenlaisilla argumenteilla. Viheralan yritysten markkinoita on mahdollista laajentaa uusiin asiakaskohderyhmiin, joita perinteisemmät motiivit, kuten asumisviihtyvyyden lisääminen tai esteettiset arvot eivät ole kannustaneet pihainvestointeihin. Tulokset tarjoavat uuden, perinteisiä markkinointikeinoja täydentävän argumentin myös nykyisille asiakaskohderyhmille.