Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työnantajan odotukset ravintolatyöntekijän ammattitaidosta : Á la -carte tarjoilijan ammattitaito

Vihtari, Marjut; Hallila, Pauliina (2018)

 
Avaa tiedosto
Vihtari_Marjut.pdf (377.9Kt)
Lataukset: 


Vihtari, Marjut
Hallila, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713129
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin ravintolayrittäjien ja vuokra-työyritysten odotukset á la -carte tarjoilijan ammattitaidosta kohtaavat ja eroavat toisistaan, sekä selvittää rekrytointiprosessin eroja. Työn teoriaosuudessa käsitellään ravintola-alan työntekijän ammattitaitoa ja osaamista, tarjoilijan ammattitaito-vaatimuksia, ammattitaidon merkitystä yritykselle sekä rekrytointiprosessia.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Menetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui yhteensä kuusi ravintola-alan yritysten ja vuokratyöyritysten edustajaa. Haastattelussa teema-alueet rajattiin kolmeen aihe-alueeseen, jotka olivat rekrytointiprosessi, tarjoilijan ammattitaito á la -carte ravintolassa ja ammattitaidon merkitys yritykselle. Teemahaastattelut toteutettiin joulukuun 2017 ja tammikuun 2018 aikana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ravintolayritykset ja vuokratyöyritykset kiinnittävät jo rekrytointivaiheessa huomiota erityisesti, millainen on hakijan asenne. Hyvältä tarjoilijalta ravintolayritykset odottivat kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja ongelmanratkaisuun ja vuokratyöyritykset puolestaan painottivat oikeanlaista asennetta ja kiinnostusta työtä kohtaan. Asiakaspalvelutaidoista niin ravintolayri-tykset kuin vuokratyöyritykset odottivat hyvin samanlaisia asioita, kuten asiakkaan huomiointia, sosiaalisia taitoja ja tiimityöskentelyä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että ravintolayrityksillä ja vuokratyöyrityksillä on hyvin yhtenevät odotukset tarjoilijan ammattitaidosta eikä kovin merkittäviä eroavaisuuksia odotuksista noussut esille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste