Perusterveen lapsipotilaan sepsiksen ensihoito : simulaatioharjoitus osana oppimista
Arrhenius, Laura; Paukkunen, Emmi; Aho, Miia (2018)
Arrhenius, Laura
Paukkunen, Emmi
Aho, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713101
Tiivistelmä
Lapsipotilaat ovat ensihoidossa suhteellisen harvinainen potilasryhmä ja lasten hoitoon liittyy paljon erityispiirteitä, jotka ensihoitajan tulee hallita hoitotilanteessa. Lapsipotilaat koetaan usein vaikeana ja pelottavana potilasryhmänä, koska harjoitusta käytännön hoitotilanteisiin tulee ammattilaiselle vähän. Tämän takia on tärkeää ylläpitää ja harjoitella käytännön taitoja lapsipotilaiden hoidossa, esimerkiksi simulaatioharjoittelun avulla.
Sepsis on henkeä uhkaava tila, joka aiheuttaa pitkittyessään elinvaurioita ja hoitamattomana johtaa kuolemaan. Sepsis kehittyy, kun verenkiertoon pääsee sinne kuulumattomia bakteereita, viruksia tai muita taudinaiheuttajia. Elimistö yrittää tällöin taistella taudinaiheuttajia vastaan omilla puolustusmekanismeillaan, mutta tuntemattomasta syystä mekanismit saattavat pettää ja hyökätä myös terveitä kudoksia vastaan. Sepsis voi kehittyä hiljalleen, mutta myös äkillisesti tunneissa.
Tyypillisimpiä oireita ovat erilaiset infektio- ja yleisoireet kuten lihasheikkous, kuume tai alilämpöisyys sekä yleinen sairaudentunne. Potilasta tutkittaessa löydöksinä ovat usein kohonnut hengitystaajuus ja syke, lämmin iho, matala verenpaine sekä tajunnan häiriöt. Lapsipotilaat voivat tyypillisten sepsisoireiden sijaan oirehtia ainoastaan olemalla vetämättömiä, velttoja tai sekavia. Tämä tulee osata ottaa huomioon lapsipotilaita hoitaessa ja sepsistä epäillessä. Selviytymisen ja myöhäiskomplikaatioiden ehkäisemisen kannalta tärkeintä sepsiksen hoidossa on tilan nopea diagnosointi ja hoidon aloitus antibiooteilla ja nesteytyksellä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin septisten lapsipotilaiden hoidon kehittämiseksi Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen toiveesta. Tarkoituksena oli tehdä laaja tieteellisesti todistetusta tiedosta koostettu kirjallinen työ ja opinnäytetyön lopputuotoksena siihen pohjautuva simulaatioharjoitussuunnitelma. Kirjallinen työ tutustuttaa lukijan aiheeseen, toimii valmistavana opetusmateriaalina simulaatioharjoitusta varten. Simulaatioharjoitussuunnitelman mukaisessa simulaatiotilanteessa ensihoidon opiskelijat sekä alan työntekijät harjoittelevat 5 -vuotiaan sepsistä sairastavan lapsipotilaan kohtaamista ja hoitoa kotisohvalta sairaalaan asti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda ilmi septisten lasten erityisryhmään kuuluvia erityispiirteitä sekä heidän hoitoonsa liittyviä haasteita. Näiden seikkojen lisäksi simulaatiossa harjoitellaan tiimityöskentelyä, päätöksentekoa, johtamista ja kommunikointia.
Sepsis on henkeä uhkaava tila, joka aiheuttaa pitkittyessään elinvaurioita ja hoitamattomana johtaa kuolemaan. Sepsis kehittyy, kun verenkiertoon pääsee sinne kuulumattomia bakteereita, viruksia tai muita taudinaiheuttajia. Elimistö yrittää tällöin taistella taudinaiheuttajia vastaan omilla puolustusmekanismeillaan, mutta tuntemattomasta syystä mekanismit saattavat pettää ja hyökätä myös terveitä kudoksia vastaan. Sepsis voi kehittyä hiljalleen, mutta myös äkillisesti tunneissa.
Tyypillisimpiä oireita ovat erilaiset infektio- ja yleisoireet kuten lihasheikkous, kuume tai alilämpöisyys sekä yleinen sairaudentunne. Potilasta tutkittaessa löydöksinä ovat usein kohonnut hengitystaajuus ja syke, lämmin iho, matala verenpaine sekä tajunnan häiriöt. Lapsipotilaat voivat tyypillisten sepsisoireiden sijaan oirehtia ainoastaan olemalla vetämättömiä, velttoja tai sekavia. Tämä tulee osata ottaa huomioon lapsipotilaita hoitaessa ja sepsistä epäillessä. Selviytymisen ja myöhäiskomplikaatioiden ehkäisemisen kannalta tärkeintä sepsiksen hoidossa on tilan nopea diagnosointi ja hoidon aloitus antibiooteilla ja nesteytyksellä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin septisten lapsipotilaiden hoidon kehittämiseksi Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen toiveesta. Tarkoituksena oli tehdä laaja tieteellisesti todistetusta tiedosta koostettu kirjallinen työ ja opinnäytetyön lopputuotoksena siihen pohjautuva simulaatioharjoitussuunnitelma. Kirjallinen työ tutustuttaa lukijan aiheeseen, toimii valmistavana opetusmateriaalina simulaatioharjoitusta varten. Simulaatioharjoitussuunnitelman mukaisessa simulaatiotilanteessa ensihoidon opiskelijat sekä alan työntekijät harjoittelevat 5 -vuotiaan sepsistä sairastavan lapsipotilaan kohtaamista ja hoitoa kotisohvalta sairaalaan asti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda ilmi septisten lasten erityisryhmään kuuluvia erityispiirteitä sekä heidän hoitoonsa liittyviä haasteita. Näiden seikkojen lisäksi simulaatiossa harjoitellaan tiimityöskentelyä, päätöksentekoa, johtamista ja kommunikointia.