Opettajien ja koulunkäynninohjaajien näkemys itsestä huolehtimisen ja arjen taidoista yläkoulussa : Kysely opettajille ja koulunkäynninohjaajille
Ruoho, Titta-Maria; Elina, Nuopponen (2018)
Ruoho, Titta-Maria
Elina, Nuopponen
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712993
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa opettajien ja ohjaajien näkemyksiä yläkoulun oppilaiden itsestä huolehtimisen ja arjen taidoista. Lukuvuonna 2017-2018 yläkoulujen noudatettavaksi tuli opetussuunnitelma, joka vaatii kouluja sisällyttämään itsestä huolehtimisen ja arjen taitoja eri oppiaineisiin. Tämän vuoksi aihe on tärkeä ja ajankohtainen. Opinnäytetyössä oli käytössä kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tietoa kerättiin savonlinnalaisen yläkoulun opettajilta ja koulunkäynninohjaajilta Webropol-ohjelmalla tehdyn kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksesta selvisi mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen toiminnot olivat vastaajien mielestä tärkeimpiä. Kyselyn avulla käy ilmi, kuinka usein oppilailla ilmeni haasteita sekä vaikuttivatko haasteet opettajien mielestä oppilaan osallistumiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin myös mihin toimintoihin opettajat toivoivat moniammatillista yhteistyötä avukseen. Avoimilla kysymyksillä kartoitettiin millä tavalla itsestä huolehtimisen ja arjen haasteet näkyivät koulun arjessa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että yläkouluikäisillä nuorilla on haasteita itsestä huolehtimisen ja arjen taidoissa. Useimmiten haasteita ilmeni oppilaan ajanhallinnassa, unessa, tavaroista huolehtimisessa ja tunnetaidoissa. Haasteet näissä toiminnoissa vaikuttivat useimmin myös oppilaan osallistumiseen. Merkittävä osa vastaajista koki eniten haasteita olevan oppilaan ajanhallinnassa ja unessa, näihin toimintoihin vastaajat toivoivat myös moniammatillista apua. Tulokset tukevat, että itsestä huolehtimisen ja arjen taitoja vahvistamalla voidaan edistää oppilaan toiminnallista suoriutumista kouluympäristössä. Johtopäätöksenä tulokset tukevat koulutoimintaterapeutin tarvetta.
Tutkimuksesta selvisi mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen toiminnot olivat vastaajien mielestä tärkeimpiä. Kyselyn avulla käy ilmi, kuinka usein oppilailla ilmeni haasteita sekä vaikuttivatko haasteet opettajien mielestä oppilaan osallistumiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin myös mihin toimintoihin opettajat toivoivat moniammatillista yhteistyötä avukseen. Avoimilla kysymyksillä kartoitettiin millä tavalla itsestä huolehtimisen ja arjen haasteet näkyivät koulun arjessa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että yläkouluikäisillä nuorilla on haasteita itsestä huolehtimisen ja arjen taidoissa. Useimmiten haasteita ilmeni oppilaan ajanhallinnassa, unessa, tavaroista huolehtimisessa ja tunnetaidoissa. Haasteet näissä toiminnoissa vaikuttivat useimmin myös oppilaan osallistumiseen. Merkittävä osa vastaajista koki eniten haasteita olevan oppilaan ajanhallinnassa ja unessa, näihin toimintoihin vastaajat toivoivat myös moniammatillista apua. Tulokset tukevat, että itsestä huolehtimisen ja arjen taitoja vahvistamalla voidaan edistää oppilaan toiminnallista suoriutumista kouluympäristössä. Johtopäätöksenä tulokset tukevat koulutoimintaterapeutin tarvetta.