Romanivanhempien kokemuksia heidän lastensa saamasta tuesta perusopetuksessa
Pyykkinen, Piia; Lindström, Tanja (2018)
Pyykkinen, Piia
Lindström, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512699
Tiivistelmä
Romanit ovat yksi Suomen etnisistä vähemmistöryhmistä ja he ovat asuneet Suomessa jo vuosisatojen ajan. Nykypäivänä Suomessa on lähes 10 000 romania, joilla on samat oikeu-det, kuin kaikilla muillakin suomalaisilla. On todettu, että romanilapsilla on usein haasteita koulunkäynnissä ja monet heistä tarvitsevat siihen tukea. (Junkala & Tawah 2009, 16-21.) Oppilaiden oikeudet koulussa annettavaan tukeen on säädetty laissa (POL 628/1998).
Opinnäytetyön aiheena oli romanilasten koulunkäynnin tuki, jota lähestyimme romanivan-hempien näkökulmasta ja kokemuksista. Opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön kohderyhmä oli romanivanhemmat. Tarkoituksena oli selvittää, miten perusopetuksessa romanilapsille an-nettavaa tukea voisi romanivanhempien mukaan kehittää. Tavoitteena oli selvittää romani-vanhempien kokemuksia heidän lastensa saamasta tuesta perusopetuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että kaikkien haastateltujen romanivanhempien lapset olivat saaneet koulussa tukea yleisen opetuksen lisäksi. Merkittävimpänä tukimuotoina pidettiin erityisopetusta ja tukiopetusta. Suurin osa romanivanhemmista koki, että tuesta oli ainakin osittain hyötyä. Puolet romanivanhemmista piti lastensa saamaa tukea riittävänä ja puolet riittämättömänä, koska heidän mukaansa tukea saatiin liian myöhään. Pääsääntöisesti yh-teistyötä kodin ja koulun välillä pidettiin toimivana ja tärkeänä.
Esille nousseissa kehitystarpeissa oli eroja. Osa koki, että yhteistyötä kodin ja koulun välillä voisi olla enemmän ja se voisi toimia paremmin. Toisten mukaan lapset tarvitsisivat tukea koulun ja romanikulttuurin tasapainon sekä oman identiteetin löytämiseen. Lapsille kaivat-tiin kouluun luotettavaa henkilöä, joka tukisi ja kannustaisi lapsia koulunkäynnissä.
Opinnäytetyön aiheena oli romanilasten koulunkäynnin tuki, jota lähestyimme romanivan-hempien näkökulmasta ja kokemuksista. Opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön kohderyhmä oli romanivanhemmat. Tarkoituksena oli selvittää, miten perusopetuksessa romanilapsille an-nettavaa tukea voisi romanivanhempien mukaan kehittää. Tavoitteena oli selvittää romani-vanhempien kokemuksia heidän lastensa saamasta tuesta perusopetuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että kaikkien haastateltujen romanivanhempien lapset olivat saaneet koulussa tukea yleisen opetuksen lisäksi. Merkittävimpänä tukimuotoina pidettiin erityisopetusta ja tukiopetusta. Suurin osa romanivanhemmista koki, että tuesta oli ainakin osittain hyötyä. Puolet romanivanhemmista piti lastensa saamaa tukea riittävänä ja puolet riittämättömänä, koska heidän mukaansa tukea saatiin liian myöhään. Pääsääntöisesti yh-teistyötä kodin ja koulun välillä pidettiin toimivana ja tärkeänä.
Esille nousseissa kehitystarpeissa oli eroja. Osa koki, että yhteistyötä kodin ja koulun välillä voisi olla enemmän ja se voisi toimia paremmin. Toisten mukaan lapset tarvitsisivat tukea koulun ja romanikulttuurin tasapainon sekä oman identiteetin löytämiseen. Lapsille kaivat-tiin kouluun luotettavaa henkilöä, joka tukisi ja kannustaisi lapsia koulunkäynnissä.