Pikaviestiohjelmat kommunikaation ja viestinnän mahdollistajina ikäihmisten kotihoidossa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kosonen, Mika (2018)
Kosonen, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella pikaviestimiä ikäihmisten hoitoon soveltuvina kommunikaatiovälineinä. Tavoite oli tuottaa tietoa niiden käytettävyyden hyvistä ja
huonoista puolista ikäihmisten hoitotyössä ja siinä tapahtuvassa kommunikaatiossa. Opinnäytetyö tarkasteli myös ikäihmisten suhtautumista pikaviestimiin arjessa ja osana
hoitotyötä.
Opinnäytetyön toteutusmuoto oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuushaku tehtiin EBSCO‐, Pubmed‐, Medic‐ ja ARTO‐tietokantoihin ja aineisto täydentyi kolmella manuaalisen haun tuloksena saadulla lähteellä. Yhteensä tarkasteltavaksi päätyi yhdeksän lähdettä aikaväliltä 2011–2017. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla ja tutkimustehtävän kannalta olennaiset löydökset esiteltiin tuloksina.
Pikaviestimien positiiviseen antiin hoitotyön kannalta voidaan lukea niiden sosiaalisuutta parantava vaikutus. Lisääntyneillä sosiaalisilla kontakteilla oli mielenterveyttä kohentava vaikutus. Lisäksi ne tarjosivat hyvän alustan erilaisille tukitoimille etänä. Tekniikka sai kiitosta reaaliaikaisuudesta ja kommunikaation laadusta. Epäilyksiä toi tietoturvariskien ja teknisten ongelmien mahdollisuus. Oikean asiakasryhmän kanssa pikaviestimet toivat osana etähoitoa säästöjä niin resursseihin kuin aikaan. Huonoiksi puoliksi ilmeni, ettei
pikaviestipohjainen etähoito sopinut etenkään tilanteisiin, joissa hoitoa tarvittiin välittömästi tai usein. Pikaviestimet eivät myöskään vastanneet aitoja kontakteja.
Ikäihmiset pitivät pikaviestimien mahdollistamasta hoitotyön joustavuudesta. Lisäksi hyvät ja nopeat viestiyhteydet hoitajiin lisäsivät turvallisuuden tunnetta. Asenteiden ja
mielenkiinnon lähtökohdat liittyivät ikäihmisen koulutustasoon, mutta oikeanlainen ohjeistus ja koulutus auttoivat asenteissa tekniikkaa kohtaan.
huonoista puolista ikäihmisten hoitotyössä ja siinä tapahtuvassa kommunikaatiossa. Opinnäytetyö tarkasteli myös ikäihmisten suhtautumista pikaviestimiin arjessa ja osana
hoitotyötä.
Opinnäytetyön toteutusmuoto oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuushaku tehtiin EBSCO‐, Pubmed‐, Medic‐ ja ARTO‐tietokantoihin ja aineisto täydentyi kolmella manuaalisen haun tuloksena saadulla lähteellä. Yhteensä tarkasteltavaksi päätyi yhdeksän lähdettä aikaväliltä 2011–2017. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla ja tutkimustehtävän kannalta olennaiset löydökset esiteltiin tuloksina.
Pikaviestimien positiiviseen antiin hoitotyön kannalta voidaan lukea niiden sosiaalisuutta parantava vaikutus. Lisääntyneillä sosiaalisilla kontakteilla oli mielenterveyttä kohentava vaikutus. Lisäksi ne tarjosivat hyvän alustan erilaisille tukitoimille etänä. Tekniikka sai kiitosta reaaliaikaisuudesta ja kommunikaation laadusta. Epäilyksiä toi tietoturvariskien ja teknisten ongelmien mahdollisuus. Oikean asiakasryhmän kanssa pikaviestimet toivat osana etähoitoa säästöjä niin resursseihin kuin aikaan. Huonoiksi puoliksi ilmeni, ettei
pikaviestipohjainen etähoito sopinut etenkään tilanteisiin, joissa hoitoa tarvittiin välittömästi tai usein. Pikaviestimet eivät myöskään vastanneet aitoja kontakteja.
Ikäihmiset pitivät pikaviestimien mahdollistamasta hoitotyön joustavuudesta. Lisäksi hyvät ja nopeat viestiyhteydet hoitajiin lisäsivät turvallisuuden tunnetta. Asenteiden ja
mielenkiinnon lähtökohdat liittyivät ikäihmisen koulutustasoon, mutta oikeanlainen ohjeistus ja koulutus auttoivat asenteissa tekniikkaa kohtaan.