"Kuin peiliin katsoisi"- : Asiakkaiden näkemyksiä työkyvyn huomioimisesta työllistymistä edistävien palveluiden ajalta
Lahtonen, Katja (2018)
Lahtonen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten aikuissosiaalityön osatyökykyisten asiakkaiden näkemyksiä työkyvyn huomioimisesta työllistymistä edistävien palveluiden aikana. Tutkimuksella pyritään kuvaamaan mitkä tuen muodot ovat olleet asiakkaiden näkemyksen mukaan merkityksellisiä työkyvyn huomioimisen ja edistämisen kannalta. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa työllistymistä edistäviin palveluihin osallistumisen merkityksestä koettuun työkykyyn. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluilla neljälle työllistymistä edistävään palveluun osallistuvalle asiakkaalle. Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat peilaavat omaa työkykyisyyttään avoimien työmarkkinoiden vaatimuksiin. Asiakkaiden näkemyksen mukaan työkyvyn osa-alueista tärkeimmiksi nousee työssä suoriutumisen kannalta fyysinen ja psyykkinen toimintakyky sekä ammattitaidon ylläpitäminen. Työllistymistä edistävien palveluiden aikana työkykyä huomioidaan asiakkaiden näkemyksen mukaan ammattitaidon, työkokemuksen sekä aikaisemman työssä suoriutumisen kartoittamisella, fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn selvittämisellä sekä työajan- ja työtehtävien muokkaamisella. Asiakkaille merkityksellisiä tuen muotoja ovat työn tekeminen ja siitä saadut onnistumisen kokemukset, työkyvyn arviointi, palautteen saaminen työstä suoriutumisesta, palveluohjaus, työtehtävien räätälöinti, sosiaaliset kontaktit ja tunne työyhteisöön kuulumisesta. Tämän tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että työllistymistä edistävien palvelujen ohjauskäytäntöjä voidaan kehittää asiakaslähtöisimmiksi huomioimalla osatyökykyisten asiakkaiden työkykyä kokonaisvaltaisemmin, lisäämällä yksilöllisen ohjauksen ja palautteen määrää, huomioimalla henkistä jaksamista ja asiakkaiden yksilöllisiä elämäntilanteita sekä varmistamalla työympäristön ja laitteiden ajantasaisuus.