Utilizing Social Media : Case: Pirkanmaan Senioripalvelut Oy
Rantanen, Annu (2018)
Rantanen, Annu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813252
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää, miten sosiaalista mediaa voitaisiin käyttää hyväksi Pirkanmaan Senioripalvelut Oy:ssä. Organisaatiolla on Facebook profiili, mutta viime aikoina on noussut esille se, voitaisiinko myös muita sosiaalisen median kanavia käyttää hyväksi. Sosiaalisen median käytön tavoitteena organisaatiossa on paitsi luoda positiivista imagoa, myös rakentaa yhteisöllisyyttä. Työn tavoitteena on esitellä näihin tarkoituksiin sopivia mahdollisia sosiaalisen median kanavia. Johtaminen ja johtaja mahdollistavat sosiaalisen median käytön organisaatiossa, ja siksi on haasteltu organisaation johtajaa. Tavoitteena on selvittää odotukset sosiaaliselta medialta. Aineisto sosiaalisen median kanavista on saatu kirjoista ja käyttöohjeista. Sosiaalisen median ja ICT -koulutuksen asiantuntijaa on myös haastateltu.
Organisaatio nimesi ikääntyvät ja heidän läheisensä tärkeimmäksi kohderyhmäkseen. Ikääntyvillä on tiettyjä erityispiirteitä, mitkä pitää ottaa huomioon, kun ajatellaan heitä sosiaalisen median käyttäjinä. Ikääntyvät toivovat opastusta ja opettamista mieluummin kuin itse opettelevat tai etsivät käyttöliittymien tai laitteiden ominaispiirteitä. Ikääntyvät myös toivovat visuaalista ja selkeää sisältöä.
Organisaation tavoitteena sosiaalisen median hyväksikäytölle on rakentaa positiivista mielikuvaa, rakentaa sitoutumista ja yhteisöllisyyttä. Organisaation johtaja on haasteltu, jotta saadaan selville, mitä yhteisöllisyys merkitsee organisaatiossa. Haastattelu vahvisti, että yhteisöllisyys tarkoittaa yhteisiä sopimuksia, yhdessä tekemistä, turvallisuuden tuntemista ja verkostoitumista. Yhteisöllisen rakentaminen on kehittymisprosessi, joka rakentuu osallistumisen, kommunikaation, sitoutumisen ja yhdessä tekemisen kautta. Työ osoitti, että käyttökelpoisia sosiaalisen median kanavia organisaatiolle voisvivat olla Facebook, blogi, Instagram, Pinterest ja Youtube. Työ esittelee myös joitakin muita sosiaalisen median kanavia ja antaa ideoita niiden käyttämiseen. Työ ei kuitenkaan ehdota mitään tiettyä sosiaalisen median kanavaa tai tapaa käyttäytyä sosiaalisessa mediassa. On parempi, että vaihtoehdosta keskustellaan organisaatiossa ja päätös tehdään yhdessä. Tämä edistää yhteisöllisyyttä.
Organisaatio nimesi ikääntyvät ja heidän läheisensä tärkeimmäksi kohderyhmäkseen. Ikääntyvillä on tiettyjä erityispiirteitä, mitkä pitää ottaa huomioon, kun ajatellaan heitä sosiaalisen median käyttäjinä. Ikääntyvät toivovat opastusta ja opettamista mieluummin kuin itse opettelevat tai etsivät käyttöliittymien tai laitteiden ominaispiirteitä. Ikääntyvät myös toivovat visuaalista ja selkeää sisältöä.
Organisaation tavoitteena sosiaalisen median hyväksikäytölle on rakentaa positiivista mielikuvaa, rakentaa sitoutumista ja yhteisöllisyyttä. Organisaation johtaja on haasteltu, jotta saadaan selville, mitä yhteisöllisyys merkitsee organisaatiossa. Haastattelu vahvisti, että yhteisöllisyys tarkoittaa yhteisiä sopimuksia, yhdessä tekemistä, turvallisuuden tuntemista ja verkostoitumista. Yhteisöllisen rakentaminen on kehittymisprosessi, joka rakentuu osallistumisen, kommunikaation, sitoutumisen ja yhdessä tekemisen kautta. Työ osoitti, että käyttökelpoisia sosiaalisen median kanavia organisaatiolle voisvivat olla Facebook, blogi, Instagram, Pinterest ja Youtube. Työ esittelee myös joitakin muita sosiaalisen median kanavia ja antaa ideoita niiden käyttämiseen. Työ ei kuitenkaan ehdota mitään tiettyä sosiaalisen median kanavaa tai tapaa käyttäytyä sosiaalisessa mediassa. On parempi, että vaihtoehdosta keskustellaan organisaatiossa ja päätös tehdään yhdessä. Tämä edistää yhteisöllisyyttä.