Creating a PFEP tool for the use of internal logistics : case: Valmet Automotive, Picking Process
Mohammed, Azma (2018)
Mohammed, Azma
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013370
Tiivistelmä
Plan for Every Part (PFEP) on lean-työkalu, joka yhdistää kaiken tarpeellisen datan yhden tehtaan jokaiseen osaseen liittyen. Tämä rakennetaan yksittäiseen näkymään, johon kaikille kyseisen organisaation jäsenille annetaan pääsy. Tällä tavalla PFEP-välinettä voidaan käyttää tunnistamaan yrityksen toiminnan kehityskohteet ja eniten kustannuksia aiheuttavat vaiheet.
Kaiken kaikkiaan tämän työn tavoitteena on luoda PFEP-työkalu suomalaisen autonvalmistajan, Valmet Automotiven Uudenkaupungin sisälogistiikan kehitystoimien tueksi. Näkökulmana projektissa on keräilyprosessi ja Mercedes GLC -automallin osat.
Tuloksena syntyvän PFEP-työkalun on täytettävä kolme vaatimusta. Ensinnäkin työkalun on oltava toimiva ja helposti kehitettävä. Luodun PFEP-välineen on oltava siirrettävissä myös muihin sisälogistiikan prosesseihin, minkä lisäksi se on voitava automatisoidakin kehityskaaren edetessä.
Tämän työn alussa teoriaa esitellään logistikan ja leanin kautta. Näistä etenkin jälkimmäinen yhdistetään PFEP-työkaluun liittyviin käytänteisiin. Seuraavaksi keskitytään VA-tapaukseen yksityiskohtaisesti, mihin sisällytetään esimerkiksi nykyiset sisälogistiikan kehitysmenetelmät ja tarkemmat toiveet uuteen PFEP-välineeseen liittyen. Työn päätteeksi projektin tulokset esitellään havainnollistavin kuvin, jotka myös analysoidaan samanaikaisesti.
Projektin tuloksena PFEP-kehitystyökalu laadittiin excel-formaatiin. Lisäksi sen tietopohjaksi asetettiin ennustetarpeen sekä työntutkimuksen tiedot, jotka ovat olleet jo olemassa organisaatiossa valmiina. Tämän työn myötä niitä käytetään nyt oikealla tavalla kehitystoimien edellyttäjiksi PFEP:in kautta. Kaikki PFEP-exceliin lisätty data on myös hyvin perusteltu tässä yhteydessä. Tällä tavalla voidaan välttää turhan tiedon määrää työkalussa. Työn lopussa projektissa valmistuneeseen PFEP-välineeseen ehdotetaan myös muutamia kehitysehdotuksia jatkoa ajatellen.
Kaiken kaikkiaan tämän työn tavoitteena on luoda PFEP-työkalu suomalaisen autonvalmistajan, Valmet Automotiven Uudenkaupungin sisälogistiikan kehitystoimien tueksi. Näkökulmana projektissa on keräilyprosessi ja Mercedes GLC -automallin osat.
Tuloksena syntyvän PFEP-työkalun on täytettävä kolme vaatimusta. Ensinnäkin työkalun on oltava toimiva ja helposti kehitettävä. Luodun PFEP-välineen on oltava siirrettävissä myös muihin sisälogistiikan prosesseihin, minkä lisäksi se on voitava automatisoidakin kehityskaaren edetessä.
Tämän työn alussa teoriaa esitellään logistikan ja leanin kautta. Näistä etenkin jälkimmäinen yhdistetään PFEP-työkaluun liittyviin käytänteisiin. Seuraavaksi keskitytään VA-tapaukseen yksityiskohtaisesti, mihin sisällytetään esimerkiksi nykyiset sisälogistiikan kehitysmenetelmät ja tarkemmat toiveet uuteen PFEP-välineeseen liittyen. Työn päätteeksi projektin tulokset esitellään havainnollistavin kuvin, jotka myös analysoidaan samanaikaisesti.
Projektin tuloksena PFEP-kehitystyökalu laadittiin excel-formaatiin. Lisäksi sen tietopohjaksi asetettiin ennustetarpeen sekä työntutkimuksen tiedot, jotka ovat olleet jo olemassa organisaatiossa valmiina. Tämän työn myötä niitä käytetään nyt oikealla tavalla kehitystoimien edellyttäjiksi PFEP:in kautta. Kaikki PFEP-exceliin lisätty data on myös hyvin perusteltu tässä yhteydessä. Tällä tavalla voidaan välttää turhan tiedon määrää työkalussa. Työn lopussa projektissa valmistuneeseen PFEP-välineeseen ehdotetaan myös muutamia kehitysehdotuksia jatkoa ajatellen.