Muutosprosessi Hotelli Hermicassa
Kurki, Tanja (2010)
Kurki, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella muutosta sekä ihmisten tunnereaktioita muutoksessa. Muutoksen välineenä oli palvelumanuaalin luonti Hotelli Hermicaan palvelun laadun sekä yleisten käytäntöjen yhtenäistämiseksi. Manuaalin tavoitteena oli tarjota jokaiselle asiakkaalle samanlainen palvelu. Opinnäytetyön taustalla oli erityinen kiinnostus opinnäytetyön tekijän oman työpaikan palvelun laadun parantamiseen sekä käytäntöjen yhtenäistämiseen jotta toiminta helpottuisi. Taustalla oli myös kiinnostus esimiestehtäviä kohtaan ja erityisesti esimiehen toimintaan muutoksen keskellä. Ihmiset elävät yhteiskunnassa joka on jatkuvassa muutoksessa ja kaikkien tulee kyetä sopeutumaan muutokseen sekä ohjaamaan mahdollisia alaisiaan oikeaan suuntaan muutoksen keskellä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia reaktioita muutos aiheuttaa henkilökunnassa ja miten he prosessin kokevat sen alussa ja lopussa.
Tarkoituksena oli selvittää myös millaisia tunteita yksilö kokee muutosprosessissa. Tavoitteena oli myös viedä muutosprosessi onnistuneesti läpi sekä pohtia esimiehen toimintaa muutosprosessissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muutosjohtamista, muutoksen vaiheita sekä muutosprosessin hallintaa, ihmistä sekä tunteiden kohtaamista muutoksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin SWOT – analyysia, kyselyä sekä haastattelua. Tutkimustulokset saatiin yrityksen työntekijöiden sekä esimiesten kyselyjen sekä haastattelujen pohjalta. SWOT – analyysiä sekä kyselyitä käytettiin palvelumanuaalin luonnin pohjana ja haastatteluin selvitettiin työntekijöiden tuntemuksia muutosprosessin aikana.
SWOT – analyysilla sekä kyselyllä saatiin hyvä pohja manuaalin luomiselle ja sitä vahvistettiin sekä muokattiin palaverissa. Haastattelujen pohjalta voidaan päätellä, että jokainen koki muutosprosessin omalla tavallaan eikä kukaan reagoinut täysin oppikirjaesimerkkien mukaisesti vaan yksilönä omalla tavallaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia reaktioita muutos aiheuttaa henkilökunnassa ja miten he prosessin kokevat sen alussa ja lopussa.
Tarkoituksena oli selvittää myös millaisia tunteita yksilö kokee muutosprosessissa. Tavoitteena oli myös viedä muutosprosessi onnistuneesti läpi sekä pohtia esimiehen toimintaa muutosprosessissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muutosjohtamista, muutoksen vaiheita sekä muutosprosessin hallintaa, ihmistä sekä tunteiden kohtaamista muutoksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin SWOT – analyysia, kyselyä sekä haastattelua. Tutkimustulokset saatiin yrityksen työntekijöiden sekä esimiesten kyselyjen sekä haastattelujen pohjalta. SWOT – analyysiä sekä kyselyitä käytettiin palvelumanuaalin luonnin pohjana ja haastatteluin selvitettiin työntekijöiden tuntemuksia muutosprosessin aikana.
SWOT – analyysilla sekä kyselyllä saatiin hyvä pohja manuaalin luomiselle ja sitä vahvistettiin sekä muokattiin palaverissa. Haastattelujen pohjalta voidaan päätellä, että jokainen koki muutosprosessin omalla tavallaan eikä kukaan reagoinut täysin oppikirjaesimerkkien mukaisesti vaan yksilönä omalla tavallaan.