Brändi X:n vetoava sisältömarkkinointi Facebookissa
Piippo, Satu (2018)
Piippo, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiseksi koirabrändi X:n asiakkaat kokevat brändin markkinoinnin Facebookissa. Tarkoituksena oli saada selville, millainen sisältö vetoaa asiakkaisiin parhaiten ja tällä tavoin saada kehitysehdotuksia brändin sisältömarkkinointiin. Tutkimuskysymyksenä oli ”Millainen sisältömarkkinointi vetoaa asiakkaisiin Facebookissa?”
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka julkaistiin brändin omalla Facebook-sivulla. Kyselyn kohderyhmänä oli brändin seuraajat, jotka olivat aikaisemmin nähneet brändin toteuttamaa markkinointia. Tutkimukseen saatiin yhteensä 503 vastaajaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että brändin markkinointi on tällä hetkellä varsin hyvää, mutta myös kehityksen kohteita löytyy. Vastausten perusteella selvisi, että asiakkaat arvostavat asiantuntevaa ja informatiivista sisältöä. Kiinnostavimmat aihealueet ovat koiran hyvinvointi ja ravinto sekä koiran kouluttaminen. Myös aktivoiva sisältö, kuten kilpailut ja arvonnat vetoavat seuraajiin. Tulosten perusteella asiakkaat toivoisivat brändi X:n olevan entistä aktiivisempi, aktivoivampi, persoonallisempi ja näkyvämpi Facebookissa. Vastaajat haluaisivat nähdä julkaisuissa myös entistä enemmän hyödylliseksi koettavaa tietoa.
Tutkimuksen avulla toimeksiantajan on mahdollista saada lisää asiakasymmärrystä; tuloksia hyödyntäen sisältömarkkinointia voidaan kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarvetta. Tällä tavoin voidaan tarjota asiakkaille myös entistä enemmän arvoa. Tulosten avulla toimeksiantajan on muun muassa mahdollista kohdentaa markkinointiaan paremmin tietäessään, millainen sisältö vetoaa parhaiten milläkin alueella.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka julkaistiin brändin omalla Facebook-sivulla. Kyselyn kohderyhmänä oli brändin seuraajat, jotka olivat aikaisemmin nähneet brändin toteuttamaa markkinointia. Tutkimukseen saatiin yhteensä 503 vastaajaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että brändin markkinointi on tällä hetkellä varsin hyvää, mutta myös kehityksen kohteita löytyy. Vastausten perusteella selvisi, että asiakkaat arvostavat asiantuntevaa ja informatiivista sisältöä. Kiinnostavimmat aihealueet ovat koiran hyvinvointi ja ravinto sekä koiran kouluttaminen. Myös aktivoiva sisältö, kuten kilpailut ja arvonnat vetoavat seuraajiin. Tulosten perusteella asiakkaat toivoisivat brändi X:n olevan entistä aktiivisempi, aktivoivampi, persoonallisempi ja näkyvämpi Facebookissa. Vastaajat haluaisivat nähdä julkaisuissa myös entistä enemmän hyödylliseksi koettavaa tietoa.
Tutkimuksen avulla toimeksiantajan on mahdollista saada lisää asiakasymmärrystä; tuloksia hyödyntäen sisältömarkkinointia voidaan kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarvetta. Tällä tavoin voidaan tarjota asiakkaille myös entistä enemmän arvoa. Tulosten avulla toimeksiantajan on muun muassa mahdollista kohdentaa markkinointiaan paremmin tietäessään, millainen sisältö vetoaa parhaiten milläkin alueella.