Toimitusvalvontaprosessin kehittäminen : Naantali Steel Service Centre Oy
Kolehmainen, Timi (2018)
Kolehmainen, Timi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813296
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Naantali Steel Service Centre Oy:n toimitusvalvontaprosessin kehittämisen tarpeita ja keinoja niiden toteuttamiseen. Kohdeyritys saa opinnäytetyöstä pohjan, jonka avulla se voi lähteä kehittämään omaa toimitusvalvontaprosessiaan.
Kohdeyrityksen ongelma on tällä hetkellä se, että tieto ei kulje heidän toimitusketjussaan lähes ollenkaan. Yrityksen suurin toimittaja ei ilmoita tuotteiden menemisestä tuotantoon, niiden valmistumisesta tai valmiudesta laivaukseen. Tämän seurauksena kohdeyrityksen tuotannonsuunnittelu vaikeutuu huomattavasti, ja se johtaa myös myöhästyneisiin toimituksiin omille asiakkaille.
Työssä selvitetään kohdeyrityksen nykytilanne ja toive siitä, miten asiat voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa. Tämän vuoksi pidettiin palavereja toimihenkilöiden kanssa. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista menetelmää, koska haastateltavia henkilöitä on vähän ja heidän aikansa on hyvin rajallinen. Heidän kanssaan käydään kaikki projektiin liittyvät asiat tarkemmin läpi.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käsitellään aiheita, joita tulee ottaa huomioon, kun kehitetään toimitusvalvontaprosessia. Toimitusvalvontaprosessi liittyy keskeisesti toimitusketjuun ja sen hallintaan. Nykyään Lean ja Agile ovat merkittävässä osassa toimitusketjuissa ja tuotannossa, joten myös niitä käsitellään.
Opinnäytetyössä esitetään yrityksen nykytila, tavoite ja kehitysehdotuksia miten niihin päästään. Kehitysehdotuksia esitetään yhteensä seitsemän kappaletta, joista merkittävimpiä ovat toimittajasuhteiden hallinta, tuotannon karsiminen Pareton säännön perusteella ja toiminnanohjausjärjestelmän remontti. Lisäksi esitetään muutama vähemmän merkittävä, kenties esimerkiksi väliaikaisena ratkaisuna toimiva ehdotus.
Kohdeyrityksen ongelma on tällä hetkellä se, että tieto ei kulje heidän toimitusketjussaan lähes ollenkaan. Yrityksen suurin toimittaja ei ilmoita tuotteiden menemisestä tuotantoon, niiden valmistumisesta tai valmiudesta laivaukseen. Tämän seurauksena kohdeyrityksen tuotannonsuunnittelu vaikeutuu huomattavasti, ja se johtaa myös myöhästyneisiin toimituksiin omille asiakkaille.
Työssä selvitetään kohdeyrityksen nykytilanne ja toive siitä, miten asiat voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa. Tämän vuoksi pidettiin palavereja toimihenkilöiden kanssa. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista menetelmää, koska haastateltavia henkilöitä on vähän ja heidän aikansa on hyvin rajallinen. Heidän kanssaan käydään kaikki projektiin liittyvät asiat tarkemmin läpi.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käsitellään aiheita, joita tulee ottaa huomioon, kun kehitetään toimitusvalvontaprosessia. Toimitusvalvontaprosessi liittyy keskeisesti toimitusketjuun ja sen hallintaan. Nykyään Lean ja Agile ovat merkittävässä osassa toimitusketjuissa ja tuotannossa, joten myös niitä käsitellään.
Opinnäytetyössä esitetään yrityksen nykytila, tavoite ja kehitysehdotuksia miten niihin päästään. Kehitysehdotuksia esitetään yhteensä seitsemän kappaletta, joista merkittävimpiä ovat toimittajasuhteiden hallinta, tuotannon karsiminen Pareton säännön perusteella ja toiminnanohjausjärjestelmän remontti. Lisäksi esitetään muutama vähemmän merkittävä, kenties esimerkiksi väliaikaisena ratkaisuna toimiva ehdotus.