Sähköautojen käyttö Suomessa
Olli, Jani (2018)
Olli, Jani
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813278
Tiivistelmä
Sähköautot kasvattavat suosiotaan yritysten ja kuluttajien keskuudessa. Valmistajien ilmoittamat pienet CO2 -päästöt houkuttelevat ympäristötietoisia kuluttajia alhaisten käyttökustannusten ja vähäpäästöisyyden vuoksi. Opinnäytetyössä käsitellään sähköautojen hankintaa, verotusta ja todellisia CO2 -päästöjä.
Sähköauton hankintaa suunniteltaessa kannattaa miettiä millaiseen käyttöön auto tulee, ottaen huomioon muun muassa päivittäinen ajomatka, ajetaanko kaupunki- vai maantieajoa, sekä mahdolliset latausmahdollisuudet matkan aikana tai määränpäässä. Luonnollisesti hankintaan vaikuttavat lisäksi samat asiat kuin minkä tahansa auton valintaan, kuten ulkonäkö ja suorituskyky.
Suomen autovero perustuu ajoneuvojen CO2 -päästöihin ja sen vuoksi se suosii sähkö- ja hybridiautoja, joiden mittaustulokset EU:n testisyklillä ovat lähes poikkeuksetta lähellä nollaa.
Mutta myös sähköautoista aiheutuu päästöjä. Niiden valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä keskivertoautoon verrattuna johtuen mm. suuresta akustosta. Lisäksi auton kuluttama sähkö on tuotettu jossain, jolloin tämän tuotannon päästöt johtuvat juuri sähköauton käytöstä. Sähköauton kierrättäminen on akustosta johtuen hankalampaa kuin tavallisen auton, jolloin tässäkin vaiheessa koituu enemmän päästöjä. Sähköauton elinkaaren päästöt jäävät silti merkittävästi alemmas tavallisella ottomoottorilla varustettuun autoon nähden.
Sähköauton hankintaa suunniteltaessa kannattaa miettiä millaiseen käyttöön auto tulee, ottaen huomioon muun muassa päivittäinen ajomatka, ajetaanko kaupunki- vai maantieajoa, sekä mahdolliset latausmahdollisuudet matkan aikana tai määränpäässä. Luonnollisesti hankintaan vaikuttavat lisäksi samat asiat kuin minkä tahansa auton valintaan, kuten ulkonäkö ja suorituskyky.
Suomen autovero perustuu ajoneuvojen CO2 -päästöihin ja sen vuoksi se suosii sähkö- ja hybridiautoja, joiden mittaustulokset EU:n testisyklillä ovat lähes poikkeuksetta lähellä nollaa.
Mutta myös sähköautoista aiheutuu päästöjä. Niiden valmistaminen tuottaa enemmän päästöjä keskivertoautoon verrattuna johtuen mm. suuresta akustosta. Lisäksi auton kuluttama sähkö on tuotettu jossain, jolloin tämän tuotannon päästöt johtuvat juuri sähköauton käytöstä. Sähköauton kierrättäminen on akustosta johtuen hankalampaa kuin tavallisen auton, jolloin tässäkin vaiheessa koituu enemmän päästöjä. Sähköauton elinkaaren päästöt jäävät silti merkittävästi alemmas tavallisella ottomoottorilla varustettuun autoon nähden.