Aurinkolasien suunnittelu Nopeet brändin mallistoon 2018
Jäppinen, Eetu (2018)
Lataukset:
Jäppinen, Eetu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella aurinkolasit suomalaiselle Nopeet lifestyle-brändille. Aurinkolaseista tehtiin konseptia edustava prototyyppi, joka sopii Nopeet-brändiin.
Työ toteutettiin tekemällä historiantutkimusta aurinkolasien historiasta, trenditutkimusta ja silmälasien sekä aurinkolasien rakenteellisten ominaisuuksien tutkimusta.
Tutkimustulosten pohjalta aloitettiin suunnittelutyö; luonnostelu ja ideointi, jonka jälkeen valikoidut mallit siirrettiin 3D-ohjelmaan, josta kokonaisuuden hahmottaminen on helpompaa. Koko suunnitteluprosessin aikana oltiin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan sekä kanssaopiskelijoiden kanssa ja saadun palautteen ja huomioiden perusteella jatkettiin työtä eteenpäin tekemällä tarvittavia muutoksia.
Suunnittelutyössä otettiin huomioon Nopeet-brändin estetiikkaa. Tavoitteena oli luoda jotain uutta ja erilaista.
Lähteinä työssä oli kirjallisuutta ja internetsivuja sekä oma ja muiden tietämys niin optiikasta kuin muotialalta sekä materiaaleista ja trendeistä. Trenditutkimuksessa hyödynnettiin myös sosiaalisen median kanavia.
Työ toteutettiin tekemällä historiantutkimusta aurinkolasien historiasta, trenditutkimusta ja silmälasien sekä aurinkolasien rakenteellisten ominaisuuksien tutkimusta.
Tutkimustulosten pohjalta aloitettiin suunnittelutyö; luonnostelu ja ideointi, jonka jälkeen valikoidut mallit siirrettiin 3D-ohjelmaan, josta kokonaisuuden hahmottaminen on helpompaa. Koko suunnitteluprosessin aikana oltiin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan sekä kanssaopiskelijoiden kanssa ja saadun palautteen ja huomioiden perusteella jatkettiin työtä eteenpäin tekemällä tarvittavia muutoksia.
Suunnittelutyössä otettiin huomioon Nopeet-brändin estetiikkaa. Tavoitteena oli luoda jotain uutta ja erilaista.
Lähteinä työssä oli kirjallisuutta ja internetsivuja sekä oma ja muiden tietämys niin optiikasta kuin muotialalta sekä materiaaleista ja trendeistä. Trenditutkimuksessa hyödynnettiin myös sosiaalisen median kanavia.