Palvelutuotteiden luominen tuotannonohjausjärjestelmään ja käyttöönotto Millog Oy:ssä : XA-360-ajoneuvot
Rannanmäki, Markus (2018)
Rannanmäki, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713144
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää palvelun tuottamisen oleelliset asiat ja kertoa mikä palvelun tuottaminen on ja mitä se tarkoittaa. Työhön on koottu asiat, jotka auttavat Millog Oy:n kehityskohteena olevien palvelujen tuottamisen palvelutuotteen käyttöönottoa ja jotka esimiehien tulee muutoksessa ottaa huomioon. Projektityössä luodaan Millog Oy:n käyttämään SAP-tuotannonohjausjärjestelmään käyttövalmiit palvelutuotteet XA-360-ajoneuvotyypille ja suunnitellaan niiden käyttöönotto, mitä asioista pitää ottaa huomioon ja suunnitellaan tarvittavat koulutuspohjat henkilöstöryhmille.
Työssä kerrotaan teoriapohjalta palvelun tuottamisesta, tuotteistamisesta sekä palvelun hinnoittelusta ne oleelliset asiat, jotka liittyvät opinnäytetyön projektityöhön ja palvelutuotteen luomiseen tuotannonohjausjärjestelmään sekä käyttöönottoon. Projektityö etenee työselostetyylisesti vaihe vaiheelta, ja käyttöönotto on suunniteltu niin, että se sopii ja se soveltuu kaikkiin toimipisteisiin. Käyttöönoton analysointi on tehty niin, että siinä kerrotaan miten se pitää tehdä, koska kyseistä analysointia ei kyetty käytännössä tekemään, johtuen projektin viivästymisestä yrityksessä. Lopuksi tuodaan esille kolme (3) jatkokehityskohdetta projektityöhön liittyen, joita Millog Oy:n olisi hyvä kehittää toiminnan parantamiseksi ja tehostamiseksi.
Jokaisen palveluyrityksessä työskentelevän henkilön pitää tietää, että asiakas liittyy paljon oleellisemmin palvelun tuottamiseen kuin konkreettiseen käsin kosketeltavaan tuotteeseen. Ne henkilöt, jotka ovat asiakkaan kanssa tekemisissä, vuorovaikutuksellaan vaikuttavat suuresti palvelun onnistumiseen ja asiakkaan mielikuvaan yrityksestä. Esimiehien ja työnjohdon haaste on kapasiteetin käyttö ja suunnittelu, jotka ovat huomattavasti vaikeampaa ja tarkempaa palvelutuotannossa kuin konkreettisen tuotteen tuotannossa. Tuotteistaminen on tärkeää yrityksen näkyvyyden ja kannattavuuden kannalta, asiakkaalle annetaan selkeä kuva siitä mitä palvelusta hyötyy ja mitä siitä saa. Tuotteistaminen on myös tärkeää tehdä yrityksen sisäisesti, eroaa tyylillisesti asiakkaalle tuotteistamisesta, koska silloin henkilöstö tietää mitä ja miten se tekee sekä minkä vuoksi.
Työssä kerrotaan teoriapohjalta palvelun tuottamisesta, tuotteistamisesta sekä palvelun hinnoittelusta ne oleelliset asiat, jotka liittyvät opinnäytetyön projektityöhön ja palvelutuotteen luomiseen tuotannonohjausjärjestelmään sekä käyttöönottoon. Projektityö etenee työselostetyylisesti vaihe vaiheelta, ja käyttöönotto on suunniteltu niin, että se sopii ja se soveltuu kaikkiin toimipisteisiin. Käyttöönoton analysointi on tehty niin, että siinä kerrotaan miten se pitää tehdä, koska kyseistä analysointia ei kyetty käytännössä tekemään, johtuen projektin viivästymisestä yrityksessä. Lopuksi tuodaan esille kolme (3) jatkokehityskohdetta projektityöhön liittyen, joita Millog Oy:n olisi hyvä kehittää toiminnan parantamiseksi ja tehostamiseksi.
Jokaisen palveluyrityksessä työskentelevän henkilön pitää tietää, että asiakas liittyy paljon oleellisemmin palvelun tuottamiseen kuin konkreettiseen käsin kosketeltavaan tuotteeseen. Ne henkilöt, jotka ovat asiakkaan kanssa tekemisissä, vuorovaikutuksellaan vaikuttavat suuresti palvelun onnistumiseen ja asiakkaan mielikuvaan yrityksestä. Esimiehien ja työnjohdon haaste on kapasiteetin käyttö ja suunnittelu, jotka ovat huomattavasti vaikeampaa ja tarkempaa palvelutuotannossa kuin konkreettisen tuotteen tuotannossa. Tuotteistaminen on tärkeää yrityksen näkyvyyden ja kannattavuuden kannalta, asiakkaalle annetaan selkeä kuva siitä mitä palvelusta hyötyy ja mitä siitä saa. Tuotteistaminen on myös tärkeää tehdä yrityksen sisäisesti, eroaa tyylillisesti asiakkaalle tuotteistamisesta, koska silloin henkilöstö tietää mitä ja miten se tekee sekä minkä vuoksi.