Terveysalan opiskelijoiden kokemuksia lääkehoitopassin käytettävyydestä laadullisen aineiston perusteella
Kirkkala, Anni; Saarinen, Karoliina (2018)
Kirkkala, Anni
Saarinen, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat lääkehoitopassin suomalaisten opiskelijakäyttäjien (n=257) kokemukset lääkehoitopassista. Tarkoitus on kartoittaa käyttäjäkokemuksia ja kehitysehdotuksia, joita palvelua käyttäneillä opiskelijoilla on. Tavoite on kehittää lääkehoitopassia käytettävämmäksi. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin mitkä tekijät ovat edistäneet tai estäneet opiskelijoiden lääkehoitopassin käyttöä ja miten opiskelijat lääkehoitopassia kehittäisivät. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Turun ammattikorkeakoulu.
Sairaanhoitajat ovat suurin lääkehoitoon osallistuva ammattiryhmä. Turvallisen lääkehoidon toteuttamiseksi sairaanhoitajalla on oltava riittävä ja ajantasainen lääkehoito-osaaminen. Lääkehoitopassi on kirjaamisalusta, joka on kehitetty terveysalan opiskelijoiden lääkehoidon oppimisen seurantaan.
Keväällä 2017 teetetyllä kyselyllä kartoitettiin opiskelijoiden käyttäjäkokemuksia lääkehoitopassista. Tässä opinnäytetyössä kyselyn laadullinen aineisto on analysoitu käyttäen induktiivista sisällön erittelyä.
Käyttöä edistäneiksi tekijöiksi opiskelijat kokivat koulun kannustuksen ja vaatimuksen täyttää passia, oman motivaation, passin helppokäyttöisyyden ja harjoittelupaikan ohjaajien osaamisen. Estäneitä tekijöitä olivat koulusta saatu puutteellinen perehdytys, ohjaajien kiinnostuksen puute, oma muistamattomuus ja passin vaikeaselkoisuus.
Annetuissa kehitysehdotuksissa haluttiin yksinkertaistaa ja tiivistää passia ja sen osaamiskriteereitä. Lisäksi harjoittelupaikoille toivottiin enemmän perehdytystä passin käyttöön, ja moni toivoi passista olevan nykyistä enemmän hyötyä työelämässä.
Sairaanhoitajat ovat suurin lääkehoitoon osallistuva ammattiryhmä. Turvallisen lääkehoidon toteuttamiseksi sairaanhoitajalla on oltava riittävä ja ajantasainen lääkehoito-osaaminen. Lääkehoitopassi on kirjaamisalusta, joka on kehitetty terveysalan opiskelijoiden lääkehoidon oppimisen seurantaan.
Keväällä 2017 teetetyllä kyselyllä kartoitettiin opiskelijoiden käyttäjäkokemuksia lääkehoitopassista. Tässä opinnäytetyössä kyselyn laadullinen aineisto on analysoitu käyttäen induktiivista sisällön erittelyä.
Käyttöä edistäneiksi tekijöiksi opiskelijat kokivat koulun kannustuksen ja vaatimuksen täyttää passia, oman motivaation, passin helppokäyttöisyyden ja harjoittelupaikan ohjaajien osaamisen. Estäneitä tekijöitä olivat koulusta saatu puutteellinen perehdytys, ohjaajien kiinnostuksen puute, oma muistamattomuus ja passin vaikeaselkoisuus.
Annetuissa kehitysehdotuksissa haluttiin yksinkertaistaa ja tiivistää passia ja sen osaamiskriteereitä. Lisäksi harjoittelupaikoille toivottiin enemmän perehdytystä passin käyttöön, ja moni toivoi passista olevan nykyistä enemmän hyötyä työelämässä.