Kolme Kertaa Summertime : Gershwinin klassikkokappaleen modernin jazzkitaraversion tutkimisesta kohti omia improvisointi-ideoita
Arvola, Miika (2018)
Arvola, Miika
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713070
Tiivistelmä
Taiteellisessa opinnäytetyössäni analysoin yhden omista esikuvistani, jazzkitaristi Jonathan Kreisbergin versioita George Gershwinin klassikkokappaleesta Summertime, joka kuului pääinstrumenttini sähkökitaran päättökonserttiohjelmistoon. Olen perehtynyt pitkällä ajanjaksolla hänen tyyliinsä ja työstänyt transkriptioita hänen soitostaan. Tutkimisen kohteena oli kappaleen teeman esityksen lisäksi kappaleen improvisoitu soolo, jossa tarkastelu keskittyi erityisesti Kreisbergin harmonian- ja rytminkäsittelyyn. Tämän ver- sion analysoinnin pohjalta olen rakentanut omia sooloideoita kyseiseen kappaleeseen. Summertime valikoitui käsittelyn alle sen legendaarisen maineen takia, jonka myötä oli hienoa nähdä, millaisia versioita siitä tehdään vielä nykypäivänäkin.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusotetta, jonka menetelmistä on hyödynnetty tutkivaa ja kokemuk- sellista oppimista. Keskeinen työkalu soolojen tutkimisessa on musiikkianalyysi. Taustatietoesittelyt on tehty Gershwinistä, Kreisbergistä ja myös omasta urastani opettajana sekä soittajana. Tutkimus tuo esiin myös omaa hiljaista tietoani kitaristina ja soolosoittajana.
Transkription tekeminen oli melko aikaa vievää, mutta antoisaa. Koin hyvin mielenkiintoiseksi analysoida ja vertailla kappaleen perinteisempää esitystapaa Kreisbergin vastaavaan. Opinnäytettä voivat hyödyntää kaikki kitaristit ja muusikot, jotka haluavat kurkistuksen Jonathan Kreisbergin soittotyyliin, tai vaikkapa lisää improvisointi- tai sovitusideoita.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusotetta, jonka menetelmistä on hyödynnetty tutkivaa ja kokemuk- sellista oppimista. Keskeinen työkalu soolojen tutkimisessa on musiikkianalyysi. Taustatietoesittelyt on tehty Gershwinistä, Kreisbergistä ja myös omasta urastani opettajana sekä soittajana. Tutkimus tuo esiin myös omaa hiljaista tietoani kitaristina ja soolosoittajana.
Transkription tekeminen oli melko aikaa vievää, mutta antoisaa. Koin hyvin mielenkiintoiseksi analysoida ja vertailla kappaleen perinteisempää esitystapaa Kreisbergin vastaavaan. Opinnäytettä voivat hyödyntää kaikki kitaristit ja muusikot, jotka haluavat kurkistuksen Jonathan Kreisbergin soittotyyliin, tai vaikkapa lisää improvisointi- tai sovitusideoita.