Asiakaskokemuksen muodostuminen fysioterapeutin palveluissa
Laukkanen, Alli (2018)
Laukkanen, Alli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113415
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakaskokemuksen syntymistä fysioterapeutin palveluissa. Tutkimus tehtiin kirjoittajan avuksi tavoitteena toimia alalla myöhemmin. Sosiaali- ja terveysalalla palvelu on asiakaskeskeistä, mutta usein ei kokemuksellista. Tämän takia tarvitaan keinoja luoda parempi asiakaskokemus alan asiakkaille.
Viitekehyksenä ja menetelmäpakkina toimi palvelumuotoilu, joka tarjosi näkökulman ja tietoa palvelun muotoilusta asiakaskokemukselliseen suuntaan. Tutkimuksessa tietoa hankittiin kirjallisuuskatsauksella ja haastatteluilla. Kirjallisuuskatsauksella saatiin tietoa palvelumuotoilusta ja fysioterapiasta alana, kvantitatiivisilla haastatteluilla hankittiin tietoa fysioterapian palveluista haastattelemalla alalla toimivia yrittäjiä sekä alaa käyttäviä asiakkaita. Haastatteluissa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tuomaa tietoa palvelumuotoilusta ja tarkemmin asiakaskokemuksen muodostumisesta.
Haastatteluista nousi esille yrittäjien näkökulmasta kouluttautumisen ja alalla erikoistumisen tärkeys, millainen on hyvä palvelun taso, millä tavalla kannattaa näkyä verkossa, sekä viihtyvyyden ja esteettömyyden merkitys. Asiakkaiden näkökulmasta tärkeät ydinkohdat olivat henkilökohtaisella tasolla kohtaaminen sekä ihmissuhteen luominen palveluntarjoajan ja kuluttajan välille, terapeutin ja työtilan ulkoisten tekijöiden merkitys alitajuntaisella tasolla sekä palvelun läpinäkyvyys ja näkyvyys.
Viitekehyksenä ja menetelmäpakkina toimi palvelumuotoilu, joka tarjosi näkökulman ja tietoa palvelun muotoilusta asiakaskokemukselliseen suuntaan. Tutkimuksessa tietoa hankittiin kirjallisuuskatsauksella ja haastatteluilla. Kirjallisuuskatsauksella saatiin tietoa palvelumuotoilusta ja fysioterapiasta alana, kvantitatiivisilla haastatteluilla hankittiin tietoa fysioterapian palveluista haastattelemalla alalla toimivia yrittäjiä sekä alaa käyttäviä asiakkaita. Haastatteluissa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tuomaa tietoa palvelumuotoilusta ja tarkemmin asiakaskokemuksen muodostumisesta.
Haastatteluista nousi esille yrittäjien näkökulmasta kouluttautumisen ja alalla erikoistumisen tärkeys, millainen on hyvä palvelun taso, millä tavalla kannattaa näkyä verkossa, sekä viihtyvyyden ja esteettömyyden merkitys. Asiakkaiden näkökulmasta tärkeät ydinkohdat olivat henkilökohtaisella tasolla kohtaaminen sekä ihmissuhteen luominen palveluntarjoajan ja kuluttajan välille, terapeutin ja työtilan ulkoisten tekijöiden merkitys alitajuntaisella tasolla sekä palvelun läpinäkyvyys ja näkyvyys.