Näytteilleasettajien osallistaminen messutapahtumien markkinointiin
Ojanen, Hilma (2018)
Ojanen, Hilma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512552
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli messuorganisaation ja näytteilleasettajien välisen yhteistyön tehostaminen messutapahtumien markkinoinnin kehittämiseksi. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän Messut Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Jyväskylän Messut Oy voivat yhteistyöllä näytteilleasettajien kanssa kasvattaa messutapahtumien kävijämäärää ja, millä tasolla näytteilleasettajien asiakasviestintä on.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin messuja markkinointikeinona, messuosallistumisen vaiheita, myynninedistämistä, asiakaskohtaamisia, asiakkaiden aktivointia sekä messutapahtumien järjestämistä messuorganisaation näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimusote, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin 13 näytteilleasettajalle, jotka valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Haastattelut toteutettiin helmikuun 2018 aikana. Teemahaastattelujen tulokset analysointiin teemoittelun avulla.
Tuloksista ilmeni hyviksi koettuja asioita sekä kehityskohteita. Tulosten perusteella yhteistyön kehittäminen messuorganisaation ja näytteilleasettajien välillä koettiin positiivisena asiana. Messuilla tapahtuvan asiakaskohtaamisen eduksi koettiin erityisesti kasvokkain tapahtuva kohtaaminen. Tulosten perusteella näytteilleasettajat kertoivat omasta messuosallistumisestaan asiakkailleen useimmiten sosiaalisen median kanavien avulla. Näytteilleasettajat kokivat kuitenkin, että resurssipulan vuoksi markkinointiin käytetty aika jäi usein vähäiseksi. Tutkimuksen perusteella johtopäätöksiin nousi esiin useita erilaisia kehitysehdotuksia. Näitä olivat muun muassa entistä kattavampi näytteilleasettajien saama tuki markkinointiin messuorganisaation puolelta ja messuorganisaation aktiivisempi viestintä markkinoinnin lisämyyntipalveluista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin messuja markkinointikeinona, messuosallistumisen vaiheita, myynninedistämistä, asiakaskohtaamisia, asiakkaiden aktivointia sekä messutapahtumien järjestämistä messuorganisaation näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimusote, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin 13 näytteilleasettajalle, jotka valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Haastattelut toteutettiin helmikuun 2018 aikana. Teemahaastattelujen tulokset analysointiin teemoittelun avulla.
Tuloksista ilmeni hyviksi koettuja asioita sekä kehityskohteita. Tulosten perusteella yhteistyön kehittäminen messuorganisaation ja näytteilleasettajien välillä koettiin positiivisena asiana. Messuilla tapahtuvan asiakaskohtaamisen eduksi koettiin erityisesti kasvokkain tapahtuva kohtaaminen. Tulosten perusteella näytteilleasettajat kertoivat omasta messuosallistumisestaan asiakkailleen useimmiten sosiaalisen median kanavien avulla. Näytteilleasettajat kokivat kuitenkin, että resurssipulan vuoksi markkinointiin käytetty aika jäi usein vähäiseksi. Tutkimuksen perusteella johtopäätöksiin nousi esiin useita erilaisia kehitysehdotuksia. Näitä olivat muun muassa entistä kattavampi näytteilleasettajien saama tuki markkinointiin messuorganisaation puolelta ja messuorganisaation aktiivisempi viestintä markkinoinnin lisämyyntipalveluista.