Ikääntyneen omaishoitajan kokemus videovälitteisestä etäteknologiasta neuvonnassa
Yliluoma, Sanna (2018)
Yliluoma, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813277
Tiivistelmä
Väestön ikärakenteen muutos ja teknologian nopea kehittyminen vauhdittavat sosiaali- ja terveysalan toimintamallien kehittämistä. Hyvinvointi ja sen edistäminen on noussut tärkeään asemaan kansalaisten keskuudessa. Tänä päivänä palveluilta vaaditaan helppokäyttöisyyttä ja saavutettavuutta. Palvelujen on yllettävä jokaisen kansalaisen ulottuville asuinpaikasta riippumatta.
Tässä tutkimuksessa tarkoitus oli kuvata tämän päivän sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämistä sekä luoda katsaus ikääntyneen omaishoitajan arkeen läheisensä elämänlaadun turvaajana. Näissä teemoissa keskeiseksi asiaksi nousi tarvelähtöisten palvelujen kehittäminen yhä asiakaskeskeisemmiksi ja sujuvammiksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena kuvapuhelinvälitteinen neuvonta ja kuvapuhelin laitteena näyttäytyvät ikääntyneen omaishoidossa. Tutkimus keskittyi ikääntyneen omaishoitajan kokemuksiin kuvapuhelinvälitteisen etäneuvonnan ja kuvapuhelinlaitteen käyttämisestä arjen apuna ja miten se soveltuu heidän tarpeisiinsa. Lisäksi selvitettiin, miten kuvapuhelinvälitteistä etäpalvelua voitaisiin kehittää omaishoidon näkökulmasta.
Tutkimus osoittaa, että kuvapuhelinvälitteinen etäpalvelu on hyväksytty arjen tukimuoto ikääntyneiden omaishoitajien keskuudessa. Se ei korvaa kasvokkain kohtaamista ja henkilökohtaista läsnäoloa, mutta tuo turvaa arkeen. Kotiin tuotavan palvelun saavutettavuuden näkökulmasta, etäpalvelujen kehittäminen tarvelähtöisesti voi avata uusia näkökulmia hyvinvoinnin edistämiseen silloin kun tuetaan ajatusta asua omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Virtuaaliteknologia tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia kehittää hyvinvointipalveluja.
Tässä tutkimuksessa tarkoitus oli kuvata tämän päivän sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämistä sekä luoda katsaus ikääntyneen omaishoitajan arkeen läheisensä elämänlaadun turvaajana. Näissä teemoissa keskeiseksi asiaksi nousi tarvelähtöisten palvelujen kehittäminen yhä asiakaskeskeisemmiksi ja sujuvammiksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena kuvapuhelinvälitteinen neuvonta ja kuvapuhelin laitteena näyttäytyvät ikääntyneen omaishoidossa. Tutkimus keskittyi ikääntyneen omaishoitajan kokemuksiin kuvapuhelinvälitteisen etäneuvonnan ja kuvapuhelinlaitteen käyttämisestä arjen apuna ja miten se soveltuu heidän tarpeisiinsa. Lisäksi selvitettiin, miten kuvapuhelinvälitteistä etäpalvelua voitaisiin kehittää omaishoidon näkökulmasta.
Tutkimus osoittaa, että kuvapuhelinvälitteinen etäpalvelu on hyväksytty arjen tukimuoto ikääntyneiden omaishoitajien keskuudessa. Se ei korvaa kasvokkain kohtaamista ja henkilökohtaista läsnäoloa, mutta tuo turvaa arkeen. Kotiin tuotavan palvelun saavutettavuuden näkökulmasta, etäpalvelujen kehittäminen tarvelähtöisesti voi avata uusia näkökulmia hyvinvoinnin edistämiseen silloin kun tuetaan ajatusta asua omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Virtuaaliteknologia tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia kehittää hyvinvointipalveluja.