Riihon Majatalon kansainvälistymissuunnitelma
Nenonen, Einari (2018)
Nenonen, Einari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512567
Tiivistelmä
Yrityksiltä edellytetään kansainvälistymistä entistä varhaisemmassa vaiheessa, jotta kilpailukyvyn kehitys jatkuisi myös kotimarkkinoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Riihon Majatalon nykyiset valmiudet kansainvälisille markkinoille sekä selvittää toimenpiteet, joiden avulla toimeksiantaja pääsisi kansainvälisille markkinoille. Valmiuksien ja toimenpiteiden selvittämiseen käytettiin Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerejä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siihen haastateltiin toimeksiantajayrityksen yrittäjiä sekä toimeksiantajalle kansainvälistä tuotetta tekeviä opiskelijoita. Tutkimusaineistoa kerättiin myös havainnoimalla, ja aineiston täydentämiseksi käytettiin toimeksiantajalta saatua kahta kirjallista aineistoa, yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa ja yrityksen alkutilaanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan kansainvälisille markkinoille soveltuvia kriteerejä olivat kielitaito, autenttisuus ja vetovoimaisuus sekä turvallisuus. Kansainvälisille markkinoille soveltumattomia, mutta toteutettavissa olevia kriteerejä olivat asiakaslähtöisyys, laatu, markkinatestaus, saatavuus ja kestävyys. Kansainvälistymisen kannalta eniten resursseja vaativat kapasiteetti ja verkostot sekä saavutettavuus. Kapasiteetti ja verkostot sekä saavutettavuuden kriteerit eivät täyttyneet, koska yrityksen verkostot eivät ole tarpeeksi laajat ja siksi kansainvälisen asiakkaan on hankala saavuttaa Riihon Majatalo. Mahdolliseksi kehittämiskohteeksi nousi myös kansainvälisen asiakaskohderyhmän valinta ja sen vastaanottamiseen valmistautuminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella on laadittu toimeksiantajalle kansainvälistymissuunnitelma, johon on kirjattu vuosikohtaiset toteutusvaiheet. Suunnitelmasta voidaan jalostaa kansainvälisille markkinoille suunnattuja matkailutuotteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siihen haastateltiin toimeksiantajayrityksen yrittäjiä sekä toimeksiantajalle kansainvälistä tuotetta tekeviä opiskelijoita. Tutkimusaineistoa kerättiin myös havainnoimalla, ja aineiston täydentämiseksi käytettiin toimeksiantajalta saatua kahta kirjallista aineistoa, yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa ja yrityksen alkutilaanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan kansainvälisille markkinoille soveltuvia kriteerejä olivat kielitaito, autenttisuus ja vetovoimaisuus sekä turvallisuus. Kansainvälisille markkinoille soveltumattomia, mutta toteutettavissa olevia kriteerejä olivat asiakaslähtöisyys, laatu, markkinatestaus, saatavuus ja kestävyys. Kansainvälistymisen kannalta eniten resursseja vaativat kapasiteetti ja verkostot sekä saavutettavuus. Kapasiteetti ja verkostot sekä saavutettavuuden kriteerit eivät täyttyneet, koska yrityksen verkostot eivät ole tarpeeksi laajat ja siksi kansainvälisen asiakkaan on hankala saavuttaa Riihon Majatalo. Mahdolliseksi kehittämiskohteeksi nousi myös kansainvälisen asiakaskohderyhmän valinta ja sen vastaanottamiseen valmistautuminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella on laadittu toimeksiantajalle kansainvälistymissuunnitelma, johon on kirjattu vuosikohtaiset toteutusvaiheet. Suunnitelmasta voidaan jalostaa kansainvälisille markkinoille suunnattuja matkailutuotteita.