Asiakastyytyväisyys varhaiskasvatuspalveluiden laadun kehittämisen tukena : Sievin kunnan varhaiskasvatuspalveluiden asiakastyytyväisyyskysely
Korpi, Kristiina (2018)
Korpi, Kristiina
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakaspalautelomake ja arvioida Sievin kunnan varhaiskasvatuspalveluiden laatua asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Tarkoituksena oli asiakastyytyväisyyskyselyllä kartoittaa ja kuvailla varhaiskasvatuspalveluita käyttävien asiakasperheiden tyytyväisyyttä lastensa varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyössä toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Webropol® -sovelluksella kaikille asiakasperheille ja aineisto analysoitiin määrällisiä menetelmiä käyttäen sekä luokittelemalla.
Asiakaspalautelomake laadittiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa noudattaen ja asiakaspalautelomakkeen kehittäminen pohjautui varhaiskasvatuksen laadunarviointimalliin. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli palautteen keräämisen lisäksi vahvistaa huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuspalveluiden laadun kehittämiseen.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että asiakasperheet olivat tyytyväisiä kunnan varhaiskasvatuspalveluihin. Varhaiskasvatuspalveluiden laadun vahvuutena oli perheiden tarpeiden ja toiveiden huomioiminen päivähoitopaikan järjestelyssä. Tulosten mukaan huoltajat olivat tyytyväisiä päivähoidon vuorovaikutussuhteisiin ja kokivat päivähoidon vaikuttavan myönteisesti lapsen kasvuun, kehitykseen, oppimisen ja sosiaalisten taitojen vahvistumiseen. Tuloksissa varhaiskasvatuspalveluiden kehittämisen kohteiksi nousivat tiedottaminen, päivähoidon sisätilojen asianmukaisuus ja turvallisuus sekä huoltajien osallistumisen vahvistaminen varhaiskasvatuksen kehittämisessä, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Tutkimuksen kehittämisosaan sisältyi asiakaspalautelomakkeen laatimisen lisäksi tutkimuksen tuloksien esittelyn pohjalta kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä varhaiskasvatuksen esimiesten ja henkilöstön kanssa. Asiakaspalautelomaketta voidaan hyödyntää tulevissa asiakastyytyväisyyskyselyissä ja kehittämissuunnitelmaa varhaiskasvatuksen tulevan toimintakauden toimintasuunnitelman laadinnassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakasperheiden kokemuksien ja mielipiteiden kuunteleminen on merkityksellinen osa varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä. Säännöllinen asiakaskyselyn toteuttaminen on yksi keino osallistaa huoltajia varhaiskasvatuksen toiminnan kehittämiseen
Asiakaspalautelomake laadittiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa noudattaen ja asiakaspalautelomakkeen kehittäminen pohjautui varhaiskasvatuksen laadunarviointimalliin. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli palautteen keräämisen lisäksi vahvistaa huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuspalveluiden laadun kehittämiseen.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että asiakasperheet olivat tyytyväisiä kunnan varhaiskasvatuspalveluihin. Varhaiskasvatuspalveluiden laadun vahvuutena oli perheiden tarpeiden ja toiveiden huomioiminen päivähoitopaikan järjestelyssä. Tulosten mukaan huoltajat olivat tyytyväisiä päivähoidon vuorovaikutussuhteisiin ja kokivat päivähoidon vaikuttavan myönteisesti lapsen kasvuun, kehitykseen, oppimisen ja sosiaalisten taitojen vahvistumiseen. Tuloksissa varhaiskasvatuspalveluiden kehittämisen kohteiksi nousivat tiedottaminen, päivähoidon sisätilojen asianmukaisuus ja turvallisuus sekä huoltajien osallistumisen vahvistaminen varhaiskasvatuksen kehittämisessä, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Tutkimuksen kehittämisosaan sisältyi asiakaspalautelomakkeen laatimisen lisäksi tutkimuksen tuloksien esittelyn pohjalta kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä varhaiskasvatuksen esimiesten ja henkilöstön kanssa. Asiakaspalautelomaketta voidaan hyödyntää tulevissa asiakastyytyväisyyskyselyissä ja kehittämissuunnitelmaa varhaiskasvatuksen tulevan toimintakauden toimintasuunnitelman laadinnassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakasperheiden kokemuksien ja mielipiteiden kuunteleminen on merkityksellinen osa varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä. Säännöllinen asiakaskyselyn toteuttaminen on yksi keino osallistaa huoltajia varhaiskasvatuksen toiminnan kehittämiseen