Minä olen vahva! : Vahvuusperustaisen pedagogiikan projekti 3–4-vuotiaille
Engberg, Kirsi (2018)
Engberg, Kirsi
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113501
Tiivistelmä
Tämän vahvuusperustaisen pedagogiikan projektiopinnäytetyön tilaajana toimi Touhula Varhaiskasvatus Oy. Projektin kohderyhmänä olivat 3–4-vuotiaat lapset.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata kohderyhmän lapsia tunnistamaan luonteenvahvuuksiaan. Tavoitteena oli tuoda vahvuusperustainen pedagogiikka osaksi kohderyhmän arkea Touhula Varhaiskasvatus Oy:ssä. Tavoitteena oli myös kehittää vahvuusperustaisen pedagogiikan työmenetelmiä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli vahvuusperustaisen pedagogiikan työtapojen lisäämiseksi koota henkilökunnan käyttöön opas pienryhmäohjaukseen 3–4-vuotiaiden lasten ikäryhmässä.
Projektin tuloksena syntyi käytännön opas vahvuusperustaisen pedagogiikan pienryhmäohjaukseen. Opas sisältää päiväkotiympäristöön sijoittuvia satuja, piirroksia ja ideoita pienryhmäohjauksen pitämiseen 3–4-vuotiaille. Opas perustuu projektin aikana saatuun kokemukseen ja havainnointiin.
Vahvuusperustainen pedagogiikka ja oppaassa esitetyt työmenetelmät ovat sopusoinnussa pedagogiikkaa ja vahvuuksia painottavan uudistetun varhaiskasvatussuunnitelman kanssa. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta käytetään työvälineenä vahvuusperustaisen pedagogiikan pienryhmäohjauksessa 3–4-vuotiaille. Vahvuusperustainen pedagogiikka tulee olemaan osa toimeksiantajan laadukasta varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata kohderyhmän lapsia tunnistamaan luonteenvahvuuksiaan. Tavoitteena oli tuoda vahvuusperustainen pedagogiikka osaksi kohderyhmän arkea Touhula Varhaiskasvatus Oy:ssä. Tavoitteena oli myös kehittää vahvuusperustaisen pedagogiikan työmenetelmiä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli vahvuusperustaisen pedagogiikan työtapojen lisäämiseksi koota henkilökunnan käyttöön opas pienryhmäohjaukseen 3–4-vuotiaiden lasten ikäryhmässä.
Projektin tuloksena syntyi käytännön opas vahvuusperustaisen pedagogiikan pienryhmäohjaukseen. Opas sisältää päiväkotiympäristöön sijoittuvia satuja, piirroksia ja ideoita pienryhmäohjauksen pitämiseen 3–4-vuotiaille. Opas perustuu projektin aikana saatuun kokemukseen ja havainnointiin.
Vahvuusperustainen pedagogiikka ja oppaassa esitetyt työmenetelmät ovat sopusoinnussa pedagogiikkaa ja vahvuuksia painottavan uudistetun varhaiskasvatussuunnitelman kanssa. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta käytetään työvälineenä vahvuusperustaisen pedagogiikan pienryhmäohjauksessa 3–4-vuotiaille. Vahvuusperustainen pedagogiikka tulee olemaan osa toimeksiantajan laadukasta varhaiskasvatusta.