Innovaationa brändistrategia : Case: Himoslomat Oy
Lohva-Laitinen, Annika (2018)
Lohva-Laitinen, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255463
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli rakentaa Himoslomat Oy:lle innovatiivinen brändistrategia, joka kasvattaa yrityksen arvoa. Toisena tavoitteena oli tutkia, millaisia ominaisuuksia uudella brändistrategialla on ja kuinka potentiaalinen sen käyttöönotto toimeksiantajalle on. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä brändistrategian merkityksestä palveluyrityksissä. Tutkimusta ja sen tuloksia voidaan soveltaa eri toimialoihin.
Tietoperustassa kuvattiin brändin olemusta, tuote- ja palvelubrändin eroavaisuuksia, brändiportfolion hallintaa sekä brändi-innovaation diffuusioteoriaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja lähestymistapa oli kehittämistutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla ja puolistrukturoidulla haastattelulla, jonka kysymykset muodostettiin innovaation diffuusioteorian pohjalta.
Tutkimustyön tuloksena saatiin uusi brändistrategia, jonka pääpaino on brändiportfoliossa ja nimiuudistuksessa. Brändi-innovaatio todettiin diffuusioteorian pohjalta helposti omaksuttavaksi ja sen käyttöönottoa suositeltiin. Brändistrategiassa havaittiin useita hyötyjä, kuten selkeys, yhtenäisyys, helppous ja erilaistuminen kilpailijoista. Hyödyt heijastuvat sekä asiakkaisiin että henkilökuntaan. Suuria riskejä tai haasteita ei havaittu ja tarve muutokselle todettiin suureksi.
Tärkein kehitystarve on tehdä brändi yhtenäiseksi ja saada se kommunikoimaan suunnitellun markkinointiviestinnän avulla asiakkaiden kanssa. Asiakassegmentit tarvitsevat vahvempia assosiaatioita palveluista ja yritysbrändistä. Palvelubrändin tärkein kommunikoinnin väline on henkilöstö, jonka perehdyttäminen brändiin on välttämätöntä. Vahvalla brändillä Himoslomat Oy pystyy nostamaan asemaansa alueellisena keskuksena Himoksen alueella.
Tietoperustassa kuvattiin brändin olemusta, tuote- ja palvelubrändin eroavaisuuksia, brändiportfolion hallintaa sekä brändi-innovaation diffuusioteoriaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja lähestymistapa oli kehittämistutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla ja puolistrukturoidulla haastattelulla, jonka kysymykset muodostettiin innovaation diffuusioteorian pohjalta.
Tutkimustyön tuloksena saatiin uusi brändistrategia, jonka pääpaino on brändiportfoliossa ja nimiuudistuksessa. Brändi-innovaatio todettiin diffuusioteorian pohjalta helposti omaksuttavaksi ja sen käyttöönottoa suositeltiin. Brändistrategiassa havaittiin useita hyötyjä, kuten selkeys, yhtenäisyys, helppous ja erilaistuminen kilpailijoista. Hyödyt heijastuvat sekä asiakkaisiin että henkilökuntaan. Suuria riskejä tai haasteita ei havaittu ja tarve muutokselle todettiin suureksi.
Tärkein kehitystarve on tehdä brändi yhtenäiseksi ja saada se kommunikoimaan suunnitellun markkinointiviestinnän avulla asiakkaiden kanssa. Asiakassegmentit tarvitsevat vahvempia assosiaatioita palveluista ja yritysbrändistä. Palvelubrändin tärkein kommunikoinnin väline on henkilöstö, jonka perehdyttäminen brändiin on välttämätöntä. Vahvalla brändillä Himoslomat Oy pystyy nostamaan asemaansa alueellisena keskuksena Himoksen alueella.