Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysten logojen vertailu

Karinko, Toni (2018)

 
Avaa tiedosto
Karinko Toni.pdf (7.106Mt)
Lataukset: 


Karinko, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113531
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia saman alan logojen yhteneväisyyttä. Tutkimuksessa tutkailtiin eri alojen logoja keskenään ja pyrittiin löytämään sieltä toistuvia seikkoja logon muodossa, värissä tai fontissa. Tämän lisäksi selvitettiin, kuinka eri alojen logot eroavat toi-sistaan.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena vertailevana tutkimuksena. Aineisto kerättiin doku-menteista. Dokumentteina toimivat erinäiset internetsivustot, joihin oli listattu jokaisen tutkittavan alan tunnettuja yrityksiä. Listoilta löytyneet yritykset koottiin yhteen ja tämän jälkeen yritysten logoissa esiintyneet yhdistävät tekijät kirjattiin ylös. Seuraavaksi yri-tysaloja vertailtiin toisiinsa, jotta nähtiin, toistuivatko löydetyt yhteneväisyydet vain tietyllä alalla vai oliko kyseessä yleisempi ilmiö.

Tutkimustuloksista voitiin huomata, että yhteneväisyyksiä alojen sisällä tapahtui. Se saattoi olla tietyn värin käyttö tai tiettyjen eri värien yhdistely. Se saattoi olla logon pyöreä, kulmi-kas tai jopa abstrakti muotoilu. Se saattoi olla myös tietyntyyppisen fontin käyttö tai yli-päätään pelkän yrityksen nimen käyttäminen logona. Analysointien ja vertailujen päät-teeksi jokaisesta alasta saatiin luotua stereotyyppinen logo kuvaamaan jokaisen alan ylei-simpiä toistuvia ominaisuuksia.

Tulosten pohjalta päästään johtopäätökseen, että alat erottuvat selvästi toisistaan logojen avulla. Siinä missä yritykset haluavat erottua kilpailijoistaan, käyttävät yritykset myös lo-goissaan yleisesti tunnistettavia piirteitä, joista selviää kyseisen yrityksen ala. Välttämättä tunnistettavuuteen ei vaikuta pelkkä väri, muoto tai fontti, vaan pikemminkin kaikkien edellä mainittujen ominaisuuksien yhdistäminen luoden alalle ominaisen näköisen koko-naisuuden.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste