Grafiikkatyyli mobiilipelissä : case: Roller Crash
Korhonen, Kalle (2018)
Korhonen, Kalle
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213598
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantaja Pelite Productions Oy:lle omaperäinen grafiikkatyyli ja graafiset resurssit Roller Crash -mobiilipeliin. Tähän vaadittiin perehtymistä visuaaliseen tyyliin yleisesti ja siihen, miten se ilmenee eri pelialustoilla, varsinkin mobiililla. Tämä toteutettiin kartoittamalla muutamia suosittuja tyylejä sekä käymällä läpi tyylin ominaisuuksia.
Työssä pureuduttiin siihen, mitä on grafiikkatyyli ja mistä se muodostuu. Samalla selvitettiin, kuinka yhtenäisyys ja käyttötarkoitus vaikuttavat tyyliin. Yleisen katsauksen lisäksi kartoitettiin pelien grafiikkatyylin suosittuja ja ajankohtaisia piirteitä, joista nousivat erityisesti pintaan sarjakuvamaisuus ja fotorealismi. Työssä verrattiin myös 2D- ja 3D-grafiikan eroja ja vaatimuksia. Näiden lisäksi keskityttiin mobiilipelien tyyliin ja kartoitettiin sen suosittuja sovelluksia, kuten kirkkaita värejä, muotoja, valaistusta ja tyyliteltyä ilmettä.
Case-osuudessa käytiin läpi vaihe kerrallaan, miten Roller Crash -pelin tyyli rakentui ja miten aiemmista kartoituksista saatuja oppeja sovellettiin. Opinnäytetyön havaintoja koottiin pohdintaan, jossa arvioitiin omaperäisen tyylin luomisen haasteita.
Vaikka työ onnistui, ja toimeksiantajalle saatiin toteutettua pelin grafiikat ja tyyli, prosessissa oli heikkouksia. Ongelmallisiksi osoittautuivat väripaletin löytäminen, tyylin yhtenäisyyden säilyttäminen sekä myös konseptitaiteen puute pelin miljöössä. Nämä ongelmakohdat kuitenkin analysoitiin ja niihin esitettiin parannuskeinoja jatkoa varten
Työssä pureuduttiin siihen, mitä on grafiikkatyyli ja mistä se muodostuu. Samalla selvitettiin, kuinka yhtenäisyys ja käyttötarkoitus vaikuttavat tyyliin. Yleisen katsauksen lisäksi kartoitettiin pelien grafiikkatyylin suosittuja ja ajankohtaisia piirteitä, joista nousivat erityisesti pintaan sarjakuvamaisuus ja fotorealismi. Työssä verrattiin myös 2D- ja 3D-grafiikan eroja ja vaatimuksia. Näiden lisäksi keskityttiin mobiilipelien tyyliin ja kartoitettiin sen suosittuja sovelluksia, kuten kirkkaita värejä, muotoja, valaistusta ja tyyliteltyä ilmettä.
Case-osuudessa käytiin läpi vaihe kerrallaan, miten Roller Crash -pelin tyyli rakentui ja miten aiemmista kartoituksista saatuja oppeja sovellettiin. Opinnäytetyön havaintoja koottiin pohdintaan, jossa arvioitiin omaperäisen tyylin luomisen haasteita.
Vaikka työ onnistui, ja toimeksiantajalle saatiin toteutettua pelin grafiikat ja tyyli, prosessissa oli heikkouksia. Ongelmallisiksi osoittautuivat väripaletin löytäminen, tyylin yhtenäisyyden säilyttäminen sekä myös konseptitaiteen puute pelin miljöössä. Nämä ongelmakohdat kuitenkin analysoitiin ja niihin esitettiin parannuskeinoja jatkoa varten