Keskeneräiset kohtalot : ryhmälähtöisyyden hyödyntäminen näytelmätekstin luomisessa
Kumpula, Aleksi (2018)
Kumpula, Aleksi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213600
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni ryhmälähtöisen esitykseni Keskeneräiset kohtalot luomisprosessia. Keskeneräiset kohtalot -näytelmä käsittelee erityisesti nuoria tekijöitä koskettavia aiheita, kuten suhdetta vanhempiin, kiusaamista ja itsensä etsimistä. Teemat tuodaan esille kolmessa eri tarinassa, joissa nähdään, mitä nuoret tarvitsevat ja mitä voi tapahtua, jos tarpeet eivät tule kohdatuksi.
Tutkin, puran ja analysoin sitä, mistä ja miten esitys sai alkunsa ja kuinka lopullinen teksti otti muotonsa prosessin aikana. Käyn läpi, miten ryhmälähtöinen työtapa antoi kipinän tekstille ja miten ryhmälähtöisyys ohjasi prosessia alusta loppuun saakka. Pohdin myös omaa kehittymistäni ohjaajana ryhmälähtöisen näytelmän tekijänä sekä sitä, miten oma taiteellinen visioni pääsi näkyviin ryhmän luomassa esityksessä. Käytän Alison Oddeyn viittä kysymystä devising-prosessin aloittavalle tekijälle luomaan rakennetta, sekä jäsentämään ajatuksia opinnäytetyössäni. Päädyn siihen tulokseen, että ryhmälähtöinen teatteri on oivallinen tapa tuottaa henkilökohtaista ja koskettavaa teatteria, kunhan vapaus ja ohjattu tekeminen ovat tasapainossa.
Tutkin, puran ja analysoin sitä, mistä ja miten esitys sai alkunsa ja kuinka lopullinen teksti otti muotonsa prosessin aikana. Käyn läpi, miten ryhmälähtöinen työtapa antoi kipinän tekstille ja miten ryhmälähtöisyys ohjasi prosessia alusta loppuun saakka. Pohdin myös omaa kehittymistäni ohjaajana ryhmälähtöisen näytelmän tekijänä sekä sitä, miten oma taiteellinen visioni pääsi näkyviin ryhmän luomassa esityksessä. Käytän Alison Oddeyn viittä kysymystä devising-prosessin aloittavalle tekijälle luomaan rakennetta, sekä jäsentämään ajatuksia opinnäytetyössäni. Päädyn siihen tulokseen, että ryhmälähtöinen teatteri on oivallinen tapa tuottaa henkilökohtaista ja koskettavaa teatteria, kunhan vapaus ja ohjattu tekeminen ovat tasapainossa.