Lapsi tulee laulutunnilleni – Mitä teen? : Vinkkejä 9–12-vuotiaiden laulunopetukseen
Sirén, Camilla (2018)
Sirén, Camilla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia minkälaisia tietoja ja taitoja laulunopettajalla tulisi olla opettaessa 9–12-vuotiaita lapsia. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita opettajan tulee ottaa huomioon sekä antaa vinkkejä lapsuuden ja murrosiän välimaastossa olevien oppilaiden kohtaamiseen. Viime vuosina yhä nuoremmat ovat olleet kiinnostuneita aloittamaan laulutunnit, joten useat opettajat tulevat kohtaamaan työssään yhä enemmän lapsioppilaita. Laulupedagogikoulutuksessa ei käydä läpi lasten laulunopetusta, joten aihe on tärkeä.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina oli neljä laulunopettajaa, joilla on paljon kokemusta 9–12-vuotiaiden opettamisesta. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tarkempaa analyysia varten. Haastattelut toteutettiin alkukeväästä 2018. Tutkimustuloksia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Haastattelujen lisäksi kerättiin teoriapohjaa 9–12-vuotiaiden kehityksestä ja laulamisen perusteista.
Lapsen ääni-instrumentin herkkyyden vuoksi lapsen on tärkeää saada tutustua siihen asiantuntevan opettajan läsnä ollessa ja turvallisessa ympäristössä. Kaikki haastateltavista korostivat turvallisen ja hyväksyvän ilmapiirin luomista laulutunnille, mikä auttaa lasta luomaan positiivisen suhteen musiikkiin. Kehuminen on ensiarvoisen tärkeää ja palautetta tulee antaa hienovaraisesti. Opettajan täytyy olla herkkä aistimaan, mitä kukakin oppilas tarvitsee. Haastetta luo myös se, että 9–12-vuotiaat kasvavat ja kehittyvät hyvin eri aikaan. Eri kehitysvaiheita löytyy myös saman ikäryhmän sisältä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat aiheen tärkeyden. Lapsioppilaan kohtaaminen vaatii erilaista ohjausta kuin aikuisen fyysisestä ja henkisestä kehitysvaiheesta johtuen. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti laulunopettajille, mutta myös muille musiikkipedagogeille.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina oli neljä laulunopettajaa, joilla on paljon kokemusta 9–12-vuotiaiden opettamisesta. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tarkempaa analyysia varten. Haastattelut toteutettiin alkukeväästä 2018. Tutkimustuloksia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Haastattelujen lisäksi kerättiin teoriapohjaa 9–12-vuotiaiden kehityksestä ja laulamisen perusteista.
Lapsen ääni-instrumentin herkkyyden vuoksi lapsen on tärkeää saada tutustua siihen asiantuntevan opettajan läsnä ollessa ja turvallisessa ympäristössä. Kaikki haastateltavista korostivat turvallisen ja hyväksyvän ilmapiirin luomista laulutunnille, mikä auttaa lasta luomaan positiivisen suhteen musiikkiin. Kehuminen on ensiarvoisen tärkeää ja palautetta tulee antaa hienovaraisesti. Opettajan täytyy olla herkkä aistimaan, mitä kukakin oppilas tarvitsee. Haastetta luo myös se, että 9–12-vuotiaat kasvavat ja kehittyvät hyvin eri aikaan. Eri kehitysvaiheita löytyy myös saman ikäryhmän sisältä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat aiheen tärkeyden. Lapsioppilaan kohtaaminen vaatii erilaista ohjausta kuin aikuisen fyysisestä ja henkisestä kehitysvaiheesta johtuen. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti laulunopettajille, mutta myös muille musiikkipedagogeille.