”On mulla aina jotain keinoja” : Opettajien kokemuksia oppilaiden erityisen tuen tarpeista musiikkioppilaitoksissa
Kivirinta, Kristiina (2018)
Kivirinta, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohtaavatko musiikkioppilaitosten opettajat oppilaiden erityisen tuen tarpeita ja miten ne mahdollisesti näkyvät soitto- tai laulutunneilla. Päätavoitteena oli kerätä tietoa aiheesta siten, että musiikkioppilaitosten opettajat voisivat saada lisätietoa omaan työhönsä kollegojen jakamien kokemusten kautta. Lisäksi musiikkipedagogiksi opiskelevat voisivat saada tietoa siitä, mitä oppilaiden erityisen tuen tarpeet voivat tarkoittaa instrumenttiopetuksen kannalta.
Opettajien kokemuksia oppilaiden erityisen tuen tarpeista selvitettiin verkkokyselyn avulla. Verkkokysely lähetettiin Suomen musiikkioppilaitosten liittoon kuuluviin suomenkielisiin musiikkiopistoihin. Kysely oli kohdennettu instrumentti- ja laulunopettajille. Vastauksia tuli yhteensä kahdeksastatoista maakunnasta ja vastaajia oli yhteensä 179 kappaletta. Vastauksia analysoitiin tyypittelemällä.
Kyselyyn vastanneista 68 % oli kohdannut työssään oppilaan erityisen tuen ja ohjauksen tarpeita. Opettajien kuvauksista löytyi paljon yhteisiä piirteitä siitä, miten tuen tarpeet tulivat ilmi soitto- tai laulutunneilla. Erityisen tuen tarpeita kohdanneista opettajista 56 % koki, ettei heillä ollut tarpeeksi keinoja oppilaan opettamiseen. He kuvasivat käyttämiään opetuskeinoja, sekä tilanteita joissa he kokivat, etteivät heidän keinonsa riittäneet erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opetukseen. Opettajista suurin osa oli sitä mieltä, että heille tulisi tarjota nykyistä enemmän koulutusta oppilaiden erityisen tuen tarpeisiin liittyen.
Opettajat pitivät tärkeänä kommunikointia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden huoltajien kanssa. Opettajat kokivat työnsä raskaaksi, jos heidän käyttämänsä keinot eivät tuntuneet auttavan tukea tarvitsevaa oppilasta. Toisaalta erityiset oppijat rikastuttivat instrumenttiopettajien työkenttää ja haastoivat positiivisesti heidän käyttämiään opetustapoja.
Opettajien kokemuksia oppilaiden erityisen tuen tarpeista selvitettiin verkkokyselyn avulla. Verkkokysely lähetettiin Suomen musiikkioppilaitosten liittoon kuuluviin suomenkielisiin musiikkiopistoihin. Kysely oli kohdennettu instrumentti- ja laulunopettajille. Vastauksia tuli yhteensä kahdeksastatoista maakunnasta ja vastaajia oli yhteensä 179 kappaletta. Vastauksia analysoitiin tyypittelemällä.
Kyselyyn vastanneista 68 % oli kohdannut työssään oppilaan erityisen tuen ja ohjauksen tarpeita. Opettajien kuvauksista löytyi paljon yhteisiä piirteitä siitä, miten tuen tarpeet tulivat ilmi soitto- tai laulutunneilla. Erityisen tuen tarpeita kohdanneista opettajista 56 % koki, ettei heillä ollut tarpeeksi keinoja oppilaan opettamiseen. He kuvasivat käyttämiään opetuskeinoja, sekä tilanteita joissa he kokivat, etteivät heidän keinonsa riittäneet erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opetukseen. Opettajista suurin osa oli sitä mieltä, että heille tulisi tarjota nykyistä enemmän koulutusta oppilaiden erityisen tuen tarpeisiin liittyen.
Opettajat pitivät tärkeänä kommunikointia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden huoltajien kanssa. Opettajat kokivat työnsä raskaaksi, jos heidän käyttämänsä keinot eivät tuntuneet auttavan tukea tarvitsevaa oppilasta. Toisaalta erityiset oppijat rikastuttivat instrumenttiopettajien työkenttää ja haastoivat positiivisesti heidän käyttämiään opetustapoja.