Enemmän musiikkia, vähemmän puhetta! : Varhaisiän musiikkikasvatusta ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa
Mannermetsä, Salla (2018)
Mannermetsä, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412480
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee varhaisiän musiikkikasvatuksen toteuttamisen mahdollisuuksia ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa. Varhaisiän musiikkikasvatukseen osallistuminen Suomessa saattaa olla haastavaa ilman suomen kielen osaamista. Työn tavoitteena oli selvittää, miten varhaisiän musiikkikasvatusta voidaan toteuttaa ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa, miten kielellisen ja sanattoman opetuksen opetus ja tulokset eroavat toisistaan sekä mitkä tunneille määritellyt musiikilliset päätavoitteet saavutetaan parhaiten ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena yhteistyössä erään keski-suomalaisen päiväkodin kanssa. Tutkimusta varten koottiin kaksi kuuden lapsen ryhmää, monikulttuuristen lasten ryhmä sekä suomenkielisten lasten ryhmä. Lapset olivat iäl-tään 4–5-vuotiaita. Molemmat ryhmät kokoontuivat viisi kertaa päiväkodin tiloissa. Tunneille määritellyt musiikilliset päätavoitteet olivat perussyke, AB-muoto sekä piano ja forte.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen toteuttaminen ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa onnistui opettajan näyttäessä mallia toiminnasta selkeiden eleiden ja liik-keiden avulla. Myös havainnollistavat kuvat, kuvakortit ja muu rekvisiitta olivat merkit-tävässä roolissa sanattoman viestin tukena. Oppilaiden lähtötason ja lyhyen tutkimus-jakson huomioon ottaen molempien ryhmien oppimistulokset olivat lähes samat. Tun-neille määritellyistä musiikillisista päätavoitteista perussyke ja piano ja forte saavutet-tiin parhaiten ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa, ja kaikki tavoitteet toteutuivat parhaiten soittaen.
Jatkossa vastaavaa toimintaa järjestettäessä voisi kiinnittää huomiota lasten osallistamiseen sekä tasapuoliseen vuorovaikutukseen sanattomassa oppimistilanteessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena yhteistyössä erään keski-suomalaisen päiväkodin kanssa. Tutkimusta varten koottiin kaksi kuuden lapsen ryhmää, monikulttuuristen lasten ryhmä sekä suomenkielisten lasten ryhmä. Lapset olivat iäl-tään 4–5-vuotiaita. Molemmat ryhmät kokoontuivat viisi kertaa päiväkodin tiloissa. Tunneille määritellyt musiikilliset päätavoitteet olivat perussyke, AB-muoto sekä piano ja forte.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen toteuttaminen ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa onnistui opettajan näyttäessä mallia toiminnasta selkeiden eleiden ja liik-keiden avulla. Myös havainnollistavat kuvat, kuvakortit ja muu rekvisiitta olivat merkit-tävässä roolissa sanattoman viestin tukena. Oppilaiden lähtötason ja lyhyen tutkimus-jakson huomioon ottaen molempien ryhmien oppimistulokset olivat lähes samat. Tun-neille määritellyistä musiikillisista päätavoitteista perussyke ja piano ja forte saavutet-tiin parhaiten ilman opettajan ja osallistujien yhteistä kielitaitoa, ja kaikki tavoitteet toteutuivat parhaiten soittaen.
Jatkossa vastaavaa toimintaa järjestettäessä voisi kiinnittää huomiota lasten osallistamiseen sekä tasapuoliseen vuorovaikutukseen sanattomassa oppimistilanteessa.