Maaseutumatkailuyritysten kannattavuus- ja menestystekijät
Hokkanen, Jaakko (2010)
Hokkanen, Jaakko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410364
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia maaseutumatkailuyritysten kannattavuutta ja menestystä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli jakaa tietoa maaseutumatkailualalla toimiville yhteisöille ja yrityksille.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineiston keruu tapana käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavaksi valittiin kuusi keskisuomalaista maaseutumatkailuyrittäjää, joiden matkailuyritys täytti maaseutumatkailuyrityksen yleiset kriteerit. Haastattelut suoritettiin keväällä 2007.
Teoriaosassa perehdytään maaseutumatkailuyritysten toimialaan sekä erityisesti matkailualan kannattavuus ja menestystekijöihin. Tausta-aineistona käytettiin kirjallisuutta, tilastoja, lehtiartikkeleja ja internetraportteja.
Tuloksista ilmenee, että maaseutumatkailuyrittäjät ovat tyytyväisiä yritystensä
kannattavuuteen sekä menestykseen. Vaikka yrittäjät olivat tyytyväisiä kannattavuuteensa ja menestykseen, olivat tulokset erilaisia. Monialaisella maaseutu-matkailualalla toisille riitti lisätulot muun toiminnan ohessa, kun toiset yrittivät selvästi kasvattaa toimintaansa. Yrityksissä näkyi pienyrittäjyydelle tyypillisesti yrittäjän henkilökohtaiset ominaisuudet ja panostus toimintaan.
Yrittäjät arvioivat maaseutumatkailualalla olevan hyvät mahdollisuudet matkailualan kilpailussa. Tätä tukevat yleinen ympäristö - ja ekologisia arvoja korostava ilmapiiri, johon maaseutumatkailuyritykset perustavat toimintansa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineiston keruu tapana käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavaksi valittiin kuusi keskisuomalaista maaseutumatkailuyrittäjää, joiden matkailuyritys täytti maaseutumatkailuyrityksen yleiset kriteerit. Haastattelut suoritettiin keväällä 2007.
Teoriaosassa perehdytään maaseutumatkailuyritysten toimialaan sekä erityisesti matkailualan kannattavuus ja menestystekijöihin. Tausta-aineistona käytettiin kirjallisuutta, tilastoja, lehtiartikkeleja ja internetraportteja.
Tuloksista ilmenee, että maaseutumatkailuyrittäjät ovat tyytyväisiä yritystensä
kannattavuuteen sekä menestykseen. Vaikka yrittäjät olivat tyytyväisiä kannattavuuteensa ja menestykseen, olivat tulokset erilaisia. Monialaisella maaseutu-matkailualalla toisille riitti lisätulot muun toiminnan ohessa, kun toiset yrittivät selvästi kasvattaa toimintaansa. Yrityksissä näkyi pienyrittäjyydelle tyypillisesti yrittäjän henkilökohtaiset ominaisuudet ja panostus toimintaan.
Yrittäjät arvioivat maaseutumatkailualalla olevan hyvät mahdollisuudet matkailualan kilpailussa. Tätä tukevat yleinen ympäristö - ja ekologisia arvoja korostava ilmapiiri, johon maaseutumatkailuyritykset perustavat toimintansa.