Lähiverkoston ohjaaminen osana etänä toteutettavaa toimintaterapiaa
Nykänen, Alisa (2018)
Nykänen, Alisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313713
Tiivistelmä
Perheellä ja varhaiskasvattajilla on merkittävä rooli lapsen arjessa. Toimintaterapialla pyritään tukemaan lapsen sujuvaa arkea ja näin ollen yhteistyö huoltajien ja varhaiskasvattaji-en kanssa on olennaista. Tukikeinot lapsen päivittäisten toimintojen haasteiden ratkaise-miseksi tulee saada osaksi lapsen arkea. Lähiverkoston ohjaamisella pyritään tukemaan lapsen arjessa toteutuvaa harjoittelua ja oppimista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata toimintaterapeuttien toteuttamaa ohjausta lapsen lähiverkostolle EETU-etäkuntoutushankkeen aikana. Tavoitteena on kehittää toimintaterapeuttien toteuttamaa lähiverkoston ohjaamista etämenetelmiä hyödyntäen. Tutkimustehtävänä on kuvata 1) miten toimintaterapeutti ohjaa etäkuntoutushankkeen aikana vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta saavien lasten lähiverkostoa sekä 2) peilata ja tutkia yhtäläisyyksiä toteutetun lähiverkoston ohjauksen ja Occupational Performance Coaching interventiomallin välillä.
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistona on Eetu-hankkeen mentorointihaas-tattelut. Mentoroinnissa oli toimintaterapeutti – varhaiskasvattaja työpareja (n=4). Aineis-to koostui yhteensä 12:sta haastattelusta. Analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällön-analyysillä ja ohjaavana teoriana on ollut OPC interventiomalli.
Toimintaterapeuttien ohjaamisessa toteutui pääsääntöisesti hyvin OPC interventiomallin strukturoitu prosessi, emotionaalinen tuki ja tiedon vaihtaminen. Mentorointien kautta ei tullut esille selkeästi yhteisöjen voimavarojen hyödyntämistä tai lapsen tyypilliseen kehitykseen liittyvää tiedon vaihtamista. Eetu-hankkeen aikana toimintaterapeuttien ja var-haiskasvattajien välinen yhteistyö oli kohderyhmän kokemusten mukaan lisääntynyt.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata toimintaterapeuttien toteuttamaa ohjausta lapsen lähiverkostolle EETU-etäkuntoutushankkeen aikana. Tavoitteena on kehittää toimintaterapeuttien toteuttamaa lähiverkoston ohjaamista etämenetelmiä hyödyntäen. Tutkimustehtävänä on kuvata 1) miten toimintaterapeutti ohjaa etäkuntoutushankkeen aikana vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta saavien lasten lähiverkostoa sekä 2) peilata ja tutkia yhtäläisyyksiä toteutetun lähiverkoston ohjauksen ja Occupational Performance Coaching interventiomallin välillä.
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistona on Eetu-hankkeen mentorointihaas-tattelut. Mentoroinnissa oli toimintaterapeutti – varhaiskasvattaja työpareja (n=4). Aineis-to koostui yhteensä 12:sta haastattelusta. Analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällön-analyysillä ja ohjaavana teoriana on ollut OPC interventiomalli.
Toimintaterapeuttien ohjaamisessa toteutui pääsääntöisesti hyvin OPC interventiomallin strukturoitu prosessi, emotionaalinen tuki ja tiedon vaihtaminen. Mentorointien kautta ei tullut esille selkeästi yhteisöjen voimavarojen hyödyntämistä tai lapsen tyypilliseen kehitykseen liittyvää tiedon vaihtamista. Eetu-hankkeen aikana toimintaterapeuttien ja var-haiskasvattajien välinen yhteistyö oli kohderyhmän kokemusten mukaan lisääntynyt.