Sportfighters Jyväskylän asiakkuusjohtamisen kehittäminen
Ukkonen, Teijo (2018)
Ukkonen, Teijo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313701
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehostaa perustamani Kickboxingin klubi Sporfighters Jyväskylän asiakaslähtöistä toimintamallia. Tieto ja ymmärrys kilpailukykyisen asiakasarvon tuottamiseksi ovat nykyisin keskeisintä menestyksekkäässä kamppailu-urheiluvalmennustoiminnassa. Asiakaslähtöisessä valmennuksessa korostuu laadukas asiakkuusjohtaminen sekä kyky muotoilla palvelua asiakkaalle mahdollisimman optimaaliseksi.
Useimmiten yritysidean syntymisen taustalla on esimerkiksi asiakaskunnan aikaisempi perusteellinen tuntemus. Aikaisempi kokemukseni on antanut ajatuksia toteuttaa palvelua tehokkaammin ja uudella tavalla, jonka pohjalta uusi yritysidea on rakentunut. Sportfighters Jyväskylän toiminnassa on yhteiskunnallisen yrittäjyyden arvoja. Palveluita ei tuoteta ainoastaan maksukykyisiä asiakkaita ja liiketoiminnan rahallista kannattavuutta ajatellen, vaan keskeistä prosessien kehittämisessä on urheilullisen menestyksen sekä sosiaalisen hyvinvoinnin tuottaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena teemahaastattelututkimuksena, jotta tutkimuskysymyksiin pystyttiin vastaamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tutkimuskysymykset olivat, 1. Mitkä tekijät edistävät asiakaspysyvyyttä ja jatkuvuutta Sportfighters Jyväskylässä, 2. Mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät asiakasarvoa Sportfighters Jyväskylässä. Tutkimuksen tuloksissa kuvataan tyypittelyn kautta kolme harrastajatyyppiä. Tutkimuksella saatua tietoa hyödynnettiin Sportfighters Jyväskylän asiakkuusjohtamisen kehittämisessä. Tutkimuksella lisättiin yrityksen ymmärrystä siitä, mikä on asiakkaalle tärkeää. Tutkimuksen tulokset ovat salassa pidettäviä.
Tutkimukseen osallistuneet harrastajat kokivat toiminnan sisällön kaikkein tärkeimmäksi ja muiden asioiden, kuten harjoitustilojen olevan asiakasarvon tuottajana sivuroolissa. Tutkimus vahvisti omaa hypoteesiani, että valmennuksen substanssin ja hiljaisen tiedon hyödyntäminen käytännössä on suuressa roolissa kamppailu-urheiluvalmennus toiminnassa. Puhutaan niin sanotusta know-how’sta eli osaamisen toimivasta kokonaisuudesta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehostaa perustamani Kickboxingin klubi Sporfighters Jyväskylän asiakaslähtöistä toimintamallia. Tieto ja ymmärrys kilpailukykyisen asiakasarvon tuottamiseksi ovat nykyisin keskeisintä menestyksekkäässä kamppailu-urheiluvalmennustoiminnassa. Asiakaslähtöisessä valmennuksessa korostuu laadukas asiakkuusjohtaminen sekä kyky muotoilla palvelua asiakkaalle mahdollisimman optimaaliseksi.
Useimmiten yritysidean syntymisen taustalla on esimerkiksi asiakaskunnan aikaisempi perusteellinen tuntemus. Aikaisempi kokemukseni on antanut ajatuksia toteuttaa palvelua tehokkaammin ja uudella tavalla, jonka pohjalta uusi yritysidea on rakentunut. Sportfighters Jyväskylän toiminnassa on yhteiskunnallisen yrittäjyyden arvoja. Palveluita ei tuoteta ainoastaan maksukykyisiä asiakkaita ja liiketoiminnan rahallista kannattavuutta ajatellen, vaan keskeistä prosessien kehittämisessä on urheilullisen menestyksen sekä sosiaalisen hyvinvoinnin tuottaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena teemahaastattelututkimuksena, jotta tutkimuskysymyksiin pystyttiin vastaamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tutkimuskysymykset olivat, 1. Mitkä tekijät edistävät asiakaspysyvyyttä ja jatkuvuutta Sportfighters Jyväskylässä, 2. Mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät asiakasarvoa Sportfighters Jyväskylässä. Tutkimuksen tuloksissa kuvataan tyypittelyn kautta kolme harrastajatyyppiä. Tutkimuksella saatua tietoa hyödynnettiin Sportfighters Jyväskylän asiakkuusjohtamisen kehittämisessä. Tutkimuksella lisättiin yrityksen ymmärrystä siitä, mikä on asiakkaalle tärkeää. Tutkimuksen tulokset ovat salassa pidettäviä.
Tutkimukseen osallistuneet harrastajat kokivat toiminnan sisällön kaikkein tärkeimmäksi ja muiden asioiden, kuten harjoitustilojen olevan asiakasarvon tuottajana sivuroolissa. Tutkimus vahvisti omaa hypoteesiani, että valmennuksen substanssin ja hiljaisen tiedon hyödyntäminen käytännössä on suuressa roolissa kamppailu-urheiluvalmennus toiminnassa. Puhutaan niin sanotusta know-how’sta eli osaamisen toimivasta kokonaisuudesta.