Palvelumuotoilun hyödyntäminen digitaalisen mobiilipelialustan kehittämisessä
Pönniö-Kanerva, Tarja (2018)
Pönniö-Kanerva, Tarja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113465
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnassa eletään muutoskautta. Arvo asiakkaalle muodostuu vuorovaikutteisten kokemusten jakamisen kautta, joten yrityksen tulee olla osa asiakkaan elämää. Arvontuoton merkitys korostuu globaalissa, tiukkenevassa markkinatilanteessa ja kyky erottautua muista on elinehto.
Opinnäytetyö on teorian ja empiirisen, toimintatutkimuksena etenevän kehittämistyön yhdistelmä. Keskeisenä tavoitteena on ymmärtää ja tehdä näkyväksi jo olemassa olevan palvelun konseptointia palvelumuotoilun viitekehyksessä. Opinnäytetyön ydinsisältö rakentuu jo käytössä olevan digitaali-sen mobiilipelialustan kehittämisen ympärille, jota tarkastellaan kolmesta näkökulmasta: palvelumuo-toilun määrittelemästä viitekehyksestä, digitaalisuuden luomista mahdollisuuksista palvelukonseptille sekä liiketoimintalogiikan murroksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, johon sovellettiin monimetodista lähestymistapaa. Opinnäytetyön teoreettinen aineisto koostui aiheeseen liittyvästä teoria- ja tutkimuskirjallisuudesta ja empiirinen aineisto digitaalisen mobiilipelialustan palvelukonseptoinnin toteutuksesta ja dokumentoinnista palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyön keskeinen tutkimusongelma käsittelee sitä, kuinka palvelumuotoilun menetelmien avulla voidaan asiakaskeskeisesti kehittää digitaalista seikkailupelialustaa. Työssä haetaan vastauksia myös siihen, miten pelialustan toimintaa voidaan parantaa palvelumuotoilun avulla sekä millaisia ovat digitaalisen seikkailupelialustan pelaajat.
Työssä sovellettu palvelumuotoilun prosessi noudattaa Moritzin mallia. Liiketoiminnan näkökulmasta tietoa kerättiin ja visualisoitiin sidosryhmäkartan sekä palveluliiketoimintakartan avulla. Kehittämis-työssä käytetään asiakaskeskeistä liiketoimintaa mukaillen yhteiskehittämisen menetelminä palvelupolun ja service blueprintin kuvausta. Laaditut käyttäjäprofiilit syventävät kehitystiimin yhteistä ym-märrystä palvelun käyttäjistä. Käyttäjäymmärrystä lisättiin myös teemahaastattelujen avulla. Prototyyppinä ja menetelmien soveltamisen kohteena on hotellin asukkaita aktivoiva digitaalinen seikkailupeli Speli.
Opinnäytetyön tuloksena parannetaan yrityksen suunnitteluprosesseja sekä tiimien kehittämistyötä asiakaskeskeisempään suuntaan. Kehittämistyön keskiössä oleva alustatuote on jatkuvan kehityk-sen alla, joten tukitarve ja parannukset ovat jatkuvia. Tuotelähtöisestä suunnittelusta ja liiketoiminta-ajattelusta pyritään palvelumuotoilun avulla kohti asiakaskeskeistä alustapalveluliiketoimintaa.
Opinnäytetyö on teorian ja empiirisen, toimintatutkimuksena etenevän kehittämistyön yhdistelmä. Keskeisenä tavoitteena on ymmärtää ja tehdä näkyväksi jo olemassa olevan palvelun konseptointia palvelumuotoilun viitekehyksessä. Opinnäytetyön ydinsisältö rakentuu jo käytössä olevan digitaali-sen mobiilipelialustan kehittämisen ympärille, jota tarkastellaan kolmesta näkökulmasta: palvelumuo-toilun määrittelemästä viitekehyksestä, digitaalisuuden luomista mahdollisuuksista palvelukonseptille sekä liiketoimintalogiikan murroksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, johon sovellettiin monimetodista lähestymistapaa. Opinnäytetyön teoreettinen aineisto koostui aiheeseen liittyvästä teoria- ja tutkimuskirjallisuudesta ja empiirinen aineisto digitaalisen mobiilipelialustan palvelukonseptoinnin toteutuksesta ja dokumentoinnista palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyön keskeinen tutkimusongelma käsittelee sitä, kuinka palvelumuotoilun menetelmien avulla voidaan asiakaskeskeisesti kehittää digitaalista seikkailupelialustaa. Työssä haetaan vastauksia myös siihen, miten pelialustan toimintaa voidaan parantaa palvelumuotoilun avulla sekä millaisia ovat digitaalisen seikkailupelialustan pelaajat.
Työssä sovellettu palvelumuotoilun prosessi noudattaa Moritzin mallia. Liiketoiminnan näkökulmasta tietoa kerättiin ja visualisoitiin sidosryhmäkartan sekä palveluliiketoimintakartan avulla. Kehittämis-työssä käytetään asiakaskeskeistä liiketoimintaa mukaillen yhteiskehittämisen menetelminä palvelupolun ja service blueprintin kuvausta. Laaditut käyttäjäprofiilit syventävät kehitystiimin yhteistä ym-märrystä palvelun käyttäjistä. Käyttäjäymmärrystä lisättiin myös teemahaastattelujen avulla. Prototyyppinä ja menetelmien soveltamisen kohteena on hotellin asukkaita aktivoiva digitaalinen seikkailupeli Speli.
Opinnäytetyön tuloksena parannetaan yrityksen suunnitteluprosesseja sekä tiimien kehittämistyötä asiakaskeskeisempään suuntaan. Kehittämistyön keskiössä oleva alustatuote on jatkuvan kehityk-sen alla, joten tukitarve ja parannukset ovat jatkuvia. Tuotelähtöisestä suunnittelusta ja liiketoiminta-ajattelusta pyritään palvelumuotoilun avulla kohti asiakaskeskeistä alustapalveluliiketoimintaa.