Visuaalisen myynnin asiakaskokemus urheilukaupan myymäläympäristössä
Koskinen, Silja (2018)
Koskinen, Silja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313762
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen on asiakkaan kokemus visuaalisesta myynnistä urheilukaupan myymäläympäristössä. Kokemusten perusteella oli tavoitteena luoda case-yritykselle kehitysideoita myymälöiden visuaaliseen myyntiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Esitutkimuksessa käytettiin haastattelua, jonka avulla tehtiin raportointilomake. 10 kohderyhmän edustajaa kävi mystery-havainnoimassa yrityksessä ja täytti raportointilomakkeen. Lomakkeet analysoitiin, ja niistä sekä tutkimuksen teoriasta tehtiin synteesi.
Tuloksista selvisi, että case-yrityksen visuaaliseen myyntiin oltiin pääosin tyytyväisiä. Myymälä koettiin paikkana, jonne kannattaa mennä rauhassa katselemaan ja hakemaan inspiraatiota sekä motivaatiota liikkumiseen. Tällöin mukaan tarttuu yleensä mahdollisen tarveostoksen lisäksi myös heräteostoksia. Sen sijaan myymälän selkeyttä tulisi kehittää, jotta myös tietyn tuotteen pikaiseen hakemiseen annetaan visuaalisin keinoin mahdollisimman yksiselitteiset ratkaisut ja asiakas löytää tarvitsemansa tuotteen tarvittaessa ilman myyjän apua.
Selkeyttä saadaan, kun seuraaviin viiteen seikkaan kiinnitetään huomiota: ensivaikutelma, pohjaratkaisu, tuote-esillepanot, nuket ja aistit. Lisäksi myymälän elämyksellisyyttä tulee kehittää, jotta asiakkaat saavat myymäläkokemuksestaan haluamaansa inspiraatiota sekä motivaatiota. Tutkimuksen aihe oli yritykselle ajankohtainen, mutta tuloksia voi soveltaa myös muissa kaupan alan yrityksissä toimialasta riippumatta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Esitutkimuksessa käytettiin haastattelua, jonka avulla tehtiin raportointilomake. 10 kohderyhmän edustajaa kävi mystery-havainnoimassa yrityksessä ja täytti raportointilomakkeen. Lomakkeet analysoitiin, ja niistä sekä tutkimuksen teoriasta tehtiin synteesi.
Tuloksista selvisi, että case-yrityksen visuaaliseen myyntiin oltiin pääosin tyytyväisiä. Myymälä koettiin paikkana, jonne kannattaa mennä rauhassa katselemaan ja hakemaan inspiraatiota sekä motivaatiota liikkumiseen. Tällöin mukaan tarttuu yleensä mahdollisen tarveostoksen lisäksi myös heräteostoksia. Sen sijaan myymälän selkeyttä tulisi kehittää, jotta myös tietyn tuotteen pikaiseen hakemiseen annetaan visuaalisin keinoin mahdollisimman yksiselitteiset ratkaisut ja asiakas löytää tarvitsemansa tuotteen tarvittaessa ilman myyjän apua.
Selkeyttä saadaan, kun seuraaviin viiteen seikkaan kiinnitetään huomiota: ensivaikutelma, pohjaratkaisu, tuote-esillepanot, nuket ja aistit. Lisäksi myymälän elämyksellisyyttä tulee kehittää, jotta asiakkaat saavat myymäläkokemuksestaan haluamaansa inspiraatiota sekä motivaatiota. Tutkimuksen aihe oli yritykselle ajankohtainen, mutta tuloksia voi soveltaa myös muissa kaupan alan yrityksissä toimialasta riippumatta.