Rockodile Games -yrityksen pelimoottorin sisällöntuottotyökalu
Gullström, Martti (2018)
Gullström, Martti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Rockodile Games -yrityksen peli- ja pelimoottoriprojektiin Godsbane omat sisällöntuottotyökalut. Samalla yritettiin minimoida työmäärää ja maksimoida työstä saatava hyöty.
Työkalut yritettiin tehdä ottamalla mallia jo olemassa olevien pelien ja pelimoottorien työkaluista. Projektin edetessä, tuli peliin lisää ominaisuuksia, jotka tarvitsivat omia muokkaustyökaluja. Ominaisuuksien ja työkalujen määrän kasvaessa, myös ylläpidettävän koodin määrä kasvoi. Loppujen lopuksi ylläpidettävän koodin määrä kasvoi liian suureksi.
Projektin loputtua työkalut olivat siinä pisteessä, että niillä sai tehtyä nopeasti sisältöä pelimoottoriin. Godsbane pelinä jäi tekniikkademon tasolle ja projekti hylättiin. Koska työkalut oli tehty käyttäen Microsoft Windows Presentation Foundation -käyttöliittymätyökaluja ja logiikka on tehty omalle pelimoottorille, ei tehtyä ohjelmakoodia voitu käyttää suoraan hyödyksi muissa projekteissa.
Rockodile Games ei lähitulevaisuudessa tule tekemään omaa pelimoottoria, vaan käyttää kaupallisia tuotteita. Jos kaupallisiin pelimoottoreihin ei ole saatavilla tarvittavia työkaluja, eikä liitännäisiä, yritetään työkalut tehdä pelimoottorin sisälle, eikä erillisenä ohjelmana, tai pelimekaniikan, joka työkalua tarvitsee, tarvetta arvioidaan uudelleen.
Työkalut yritettiin tehdä ottamalla mallia jo olemassa olevien pelien ja pelimoottorien työkaluista. Projektin edetessä, tuli peliin lisää ominaisuuksia, jotka tarvitsivat omia muokkaustyökaluja. Ominaisuuksien ja työkalujen määrän kasvaessa, myös ylläpidettävän koodin määrä kasvoi. Loppujen lopuksi ylläpidettävän koodin määrä kasvoi liian suureksi.
Projektin loputtua työkalut olivat siinä pisteessä, että niillä sai tehtyä nopeasti sisältöä pelimoottoriin. Godsbane pelinä jäi tekniikkademon tasolle ja projekti hylättiin. Koska työkalut oli tehty käyttäen Microsoft Windows Presentation Foundation -käyttöliittymätyökaluja ja logiikka on tehty omalle pelimoottorille, ei tehtyä ohjelmakoodia voitu käyttää suoraan hyödyksi muissa projekteissa.
Rockodile Games ei lähitulevaisuudessa tule tekemään omaa pelimoottoria, vaan käyttää kaupallisia tuotteita. Jos kaupallisiin pelimoottoreihin ei ole saatavilla tarvittavia työkaluja, eikä liitännäisiä, yritetään työkalut tehdä pelimoottorin sisälle, eikä erillisenä ohjelmana, tai pelimekaniikan, joka työkalua tarvitsee, tarvetta arvioidaan uudelleen.