Varhaiskasvatussuunnitelman merkitys lastentarhanopettajan työssä
Ylikoski, Riikka (2018)
Ylikoski, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413878
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyöni aiheena oli varhaiskasvatussuunnitelman merkitys lastentarhanopettajan työssä päiväkodissa. Tavoitteena oli selvittää teorian ja lastentarhanopettajien haastatteluiden kautta, minkä merkityksen he antavat varhaiskasvatussuunnitelmalle. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Koivulan päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyön taustalla oli varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uusiminen ja niiden käyttöönotto elokuussa 2017. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on varhaiskasvatuksen henkilöstöä oikeudellisesti velvoittava asiakirja. Aiemmin varhaiskasvatussuunnitelman perusteet oli vain suositus, jota noudatettiin. Varhaiskasvatussuunnitelmat ovat kokonaisuus, johon kuuluvat valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma. Yhdessä nämä määrittävät varhaiskasvatuksen suunnittelua, järjestämistä ja kehittämistä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa teemahaastattelun keinoin tutkittiin lastentarhanopettajien mielipiteitä ja kokemuksia varhaiskasvatussuunnitelman merkityksestä heidän työssään. Ennen haastatteluiden toteuttamista perehdyttiin aiheeseen liittyvään teoriaan sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, Porin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä Koivulan päiväkodin toimintasuunnitelmaan. Haastatteluihin valikoitui neljä lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2018.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet otettiin käyttöön päiväkodeissa toimintavuoden 2017–2018 alussa. Tutkimus ajoittui toimintavuoden loppuun, jolloin lastentarhanopettajilla oli käytännön kokemus uuden varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisesta. Kiinnostus opinnäytetyön aiheeseen tuli työkentällä pohtiessani varhaiskasvatussuunnitelmaa. Halusin selvittää, mitä lastentarhanopettajat ajattelevat siitä.
Opinnäytetyön tuloksissa kävi ilmi, että lastentarhanopettajat pitävät varhaiskasvatussuunnitelmaa tärkeänä työvälineenä, ja sen käyttö on muuttunut varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistamisen myötä. Lastentarhanopettajille tärkeää varhaiskasvatussuunnitelman noudattamisessa oli tiimityöskentely, pienryhmätoiminta ja osallisuuden toteuttaminen.
Opinnäytetyön taustalla oli varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uusiminen ja niiden käyttöönotto elokuussa 2017. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on varhaiskasvatuksen henkilöstöä oikeudellisesti velvoittava asiakirja. Aiemmin varhaiskasvatussuunnitelman perusteet oli vain suositus, jota noudatettiin. Varhaiskasvatussuunnitelmat ovat kokonaisuus, johon kuuluvat valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma. Yhdessä nämä määrittävät varhaiskasvatuksen suunnittelua, järjestämistä ja kehittämistä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa teemahaastattelun keinoin tutkittiin lastentarhanopettajien mielipiteitä ja kokemuksia varhaiskasvatussuunnitelman merkityksestä heidän työssään. Ennen haastatteluiden toteuttamista perehdyttiin aiheeseen liittyvään teoriaan sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, Porin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä Koivulan päiväkodin toimintasuunnitelmaan. Haastatteluihin valikoitui neljä lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2018.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet otettiin käyttöön päiväkodeissa toimintavuoden 2017–2018 alussa. Tutkimus ajoittui toimintavuoden loppuun, jolloin lastentarhanopettajilla oli käytännön kokemus uuden varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisesta. Kiinnostus opinnäytetyön aiheeseen tuli työkentällä pohtiessani varhaiskasvatussuunnitelmaa. Halusin selvittää, mitä lastentarhanopettajat ajattelevat siitä.
Opinnäytetyön tuloksissa kävi ilmi, että lastentarhanopettajat pitävät varhaiskasvatussuunnitelmaa tärkeänä työvälineenä, ja sen käyttö on muuttunut varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistamisen myötä. Lastentarhanopettajille tärkeää varhaiskasvatussuunnitelman noudattamisessa oli tiimityöskentely, pienryhmätoiminta ja osallisuuden toteuttaminen.