Oppimisympäristökartoitus : Rasekon ammattiopiston auto-osasto
Joswig, Esa (2018)
Joswig, Esa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Rasekon ammattiopiston auto-osaston fyysisen ja psyykkisen oppimisympäristön nykytila opiskelijoiden näkökulmasta tarkasteltuna. Tuloksien pohjalta tehdään parannusehdotuksia osaston oppimisympäristön edelleen kehittämiseksi. Kehitysehdotukset saatetaan koulun johdon ja auto-osaston tietoon.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus, joka suoritetaan osaston 1.─3. vuosikurssien opiskelijoille kevätlukukaudella 2017. Kyselyn tulokset tilastoitiin ja analysoitiin.
Kaiken kaikkiaan voidaan todeta oppilaiden olevan tyytyväisiä oppimisympäristöönsä, kyllä-vastausten keskiarvo oli 90,5 %. Suurinta tyytymättömyyttä aiheuttavat yhteisten aineiden sisällöt, teoria- ja työnopetuksen määrien suhde, työsalin välineistön puutteet ja työssäoppimisjakson pituus ja sisältö.
Kehitysehdotuksena esitetään yhteisten aineiden sisällön kehittämistä enemmän ammatillista kasvua tukevaan suuntaan, työnopetuksen määrän lisäämistä, työsalin välineistön puutteita selvittävää kartoitusta ja työssäoppimisjakson pituuden ja sisällön määräytymistä yksilöllisemmin
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus, joka suoritetaan osaston 1.─3. vuosikurssien opiskelijoille kevätlukukaudella 2017. Kyselyn tulokset tilastoitiin ja analysoitiin.
Kaiken kaikkiaan voidaan todeta oppilaiden olevan tyytyväisiä oppimisympäristöönsä, kyllä-vastausten keskiarvo oli 90,5 %. Suurinta tyytymättömyyttä aiheuttavat yhteisten aineiden sisällöt, teoria- ja työnopetuksen määrien suhde, työsalin välineistön puutteet ja työssäoppimisjakson pituus ja sisältö.
Kehitysehdotuksena esitetään yhteisten aineiden sisällön kehittämistä enemmän ammatillista kasvua tukevaan suuntaan, työnopetuksen määrän lisäämistä, työsalin välineistön puutteita selvittävää kartoitusta ja työssäoppimisjakson pituuden ja sisällön määräytymistä yksilöllisemmin